04 — 07.05.2018

Faustin Linyekula Kisangani

Banataba

dans

Koninklijk Museum voor Midden-Afrika

Frans → NL, EN | ⧖ ±50min | € 18 / € 15 (-25/65+) | De voorstellingen zullen buiten plaatsvinden. We raden u aan zich warm te kleden | Meet the artists after the performance on 5/05

Ergens in de depots van het Metropolitan Museum in New York brengt een houten Lengola-beeld de Congolese choreograaf Faustin Linyekula ertoe om zijn ouderlijk dorp Banataba te bezoeken: een onderneming die een symbolische terugkeer en zoektocht in zich draagt. Met veel gevoeligheid vervlecht Linyekula het verhaal van zijn reis met het verhaal van het beeld, dat ten tijde van het kolonialisme werd weggehaald uit zijn oorspronkelijke context. Hij zoekt uit hoe de complexe puzzel van zijn land – de huidige Democratische Republiek Congo – te reconstrueren valt, nu de stukjes verspreid liggen over het Westen en zijn grote musea.Voor het Kunstenfestivaldesarts trekt Linyekula naar het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren dat momenteel gesloten is wegens renovatiewerken. In een lege vleugel van het nieuwe museumgebouw vertelt hij over zijn reis en bevraagt hij samen met danseres Moya Michael via woord en beweging de rol van het museum als getuige van het versnipperde Congolese patrimonium. Samen vormen ze een vurig en inspirerend duo dat ons aanmoedigt om de geschiedenis onophoudelijk te herschrijven in het heden.

read more

Ik was nooit echt geïnteresseerd in voorwerpen. Ik heb altijd meer van mensen en hun verhalen gehouden. En toch… Bepaalde objecten hebben de kracht je letterlijk in beweging te zetten. Ik werd door het Metropolitan Museum in New York uitgenodigd een performance te doen en ging in de collecties op zoek naar een object, een teken, iets dat me verbindt met mijn Congo. Want waar ik ook ga, altijd heb ik het gevoel op zoek te zijn naar een stukje Congo dat me helpt om de stukken van deze gigantische, door de geschiedenis mismeesterde puzzel te leggen. Ik viel op dit eenarmige, beschilderde houten beeldje van minder dan een meter hoog. Een prachtig object dat stof stond te vergaren in de reserves van het museum. Dit is het enige beeld van de Lengola etnie, de stam van mijn moeder. Het is dit vergeten voorwerp in het depot van een van de grootste musea ter wereld dat ons, mijn moeder, mijn oom, mijn neef en mij enkele weken later op tientallen duizenden kilometer daarvandaan, op de moto en in boomstamkano’s naar het dorpje Banataba bracht, de geboorteplek van mijn moeder. Ze was er sinds 1975 niet meer geweest. Ik was toen een jaar oud. Ik moest naar New York gaan opdat deze reis in Congo zich zou opdringen, om op onderzoek te gaan, om antwoorden te vinden op acute vragen. Kan het museale, objectgebonden blik omgekeerd worden. Wat openbaart zich in de ogen, het lichaam en het hoofd van de kijker? Ik besloot het beeld symbolisch mee te nemen naar het gebied waar het thuishoort, bij de mensen die zich erdoor aangesproken (zouden moeten) voelen. Traditioneel worden de mooiste maskers en beelden niet in de hut van de overste bewaard voor het plezier vanenkele ingewijden, maar staan ze te schitteren op het centrale dorpsplein. Waar kinderen rond speelden honden langsliepen en pisten ene termieten hun werk deden… maar soms gebeurde er iets magisch. Maskers en beelden zijn de tastbare archieven van deze dorpen en gemeenschappen. Ze verbinden de herinnering aan de voorvaderen met de komende geboortes. Hoe kunnen de mensen een band opbouwen met een geplunderd en versplinterd verleden? Wat rest er van de verhalen van daar in de musea hier? 

Faustin Lineykula

Artistiek leiding

Faustin Linyekula  

Met

Moya Michael, Faustin Linyekula

Video & geluidsontwerp

Faustin Linyekula   

Presentatie

Kunstenfestivaldesarts, Koninklijk Museum voor Midden-Afrika 

Productie

Studios Kabako / Virginie Dupray   

Coproductie

Metropolitan Live Arts (New York) 

Met de steun van

Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, the French Institute Alliance Française in New York (FIAF) in het kader van Crossing the Line festival 

website by lvh