18 — 21.05.2023

Kate McIntosh Brussel

Lake Life

performance — premiere

BRONKS

Aankomst met rolstoel te bevestigen bij reservatie online of via het ticketbureauToegankelijk voor rolstoelgebruikers | Frans, Nederlands, Engels | ⧖ ±1h30 | €14 / €11 | Voor iedereen vanaf 10 jaar | De performance is participatief, met licht lichamelijk contact | Kies je voorkeurstaal bij het kopen van je ticket

Voor het eerst nodigt het festival een kunstenaar uit om voor een gemengd publiek van tieners en volwassenen een project te maken. Kate McIntosh creëert in samenwerking met BRONKS en scenografe Nadia Lauro een uitzonderlijk universum, een immersief landschap dat het publiek uitnodigt tot nieuwe manieren van kijken en samenzijn. Hoe veranderlijk en vloeiend zijn we? Hoe kunnen we samen in de war zijn met elkaar en met de wereld? Lake Life is een collaboratief spel, een puzzel en een feest – je stapt er met twee voeten in en vertrekt misschien met drie. Via het verkennen van ongekende ruimtes worden we meegevoerd naar een droomwereld van imaginaire lichamen en zelftransformatie, waar onze zintuigen op scherp worden gezet en de grenzen van onze identiteit vervagen. Na de sociaal-fysieke verstoring van de pandemie is het  (her)ontdekken van vertrouwen, plezier en vrije verbeelding een collectieve zorg. Hoe kunnen we loskomen van de rollen die we in de buitenwereld geacht worden te spelen? Wat verbindt ons allemaal? Misschien de mogelijkheid om een nieuwe wereld te verbeelden waarvan we de regels zelf mogen uitvinden…

read more

Lake Life

Toen Kunstenfestivaldesarts me vroeg om een werk te maken voor een jong publiek, herinnerde ik me hoe de interactieve stukken Worktable en In Many Hands – die volledig voor een volwassen publiek waren gemaakt – zoveel beter werden wanneer er ook jongeren aanwezig waren. Ik wist dat ik een plaats wilde creëren waar publieken van verschillende leeftijden samen tijd kunnen doorbrengen, vooral met mensen die ze niet kennen.

Al vroeg in het proces leerden we over het verhaal van de Changelings – het is een mooie spiegel voor hoe mensen kunnen genieten van transformatie, of die juist afwijzen. Het toont hoe ze kunnen genieten van het Andere in zichzelf en in elkaar, of het juist afwijzen. Wij schreven ons eigen Changeling-verhaal om hun heroïsche nieuwsgierigheid, empathie en verbeelding te vieren – vaardigheden die mij ook behoorlijk Menselijk lijken [Changelings zijn personnages van Star Trek: Deep Space Nine – red].

Over transformatie gesproken: jonge mensen en tieners worden soms beschreven als mensen die nog niet volledig mens (lees: volwassen) zijn, maar ik denk dat uitzoeken hoe je mens kunt zijn een levenslang proces is, ongeacht leeftijd.

Een paar weken voor de première vond dit gesprek tussen Camila Marambio en Cecilia Vicuña zijn weg naar mij:

Camila Marambio – Dus, mijn vraag is: hoe kunnen we ons van deze stijfheid losmaken voor ze ons doodt?
Cecilia Vicuña – Ik denk door een manier te vinden om op te lossen… Ik ontdoe me van elke definitie van menselijkheid die ik ken. En op dat moment denk ik dat ik transparant word. Ik heb oefeningen gedaan waarbij ik in staat ben onzichtbaar te worden… Toen ik dit als tiener voor het eerst probeerde, leerde ik boeken in een boekenwinkel te stelen voor de ogen van de verkoper… Het is de kunst om vloeibaar te worden, een vloeibare vorm aan te nemen. (Extract uit het boek Slow Down Fast, A Toda Raja, Errant Bodies Press, 2019)

  • Kate McIntosh
  • Avril 2023

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, BRONKS
Een project van: Kate McIntosh in samenwerking met Arantxa Martinez | Beeldende installatie: Nadia Lauro | Geluids: Eric Desjeux | Lichtontwerp: Eduardo Abdala | Artistiek advies: Harun Morrison, Sarah Parolin, Tim Etchells | Geluidsonderzoek: Charo Calvo | Technische leiding: Koen De Saeger in samenwerking Tatiana Carret | Studio assistentie: Maria O’Herce, Ashley Van Pouke | Tekeningen: Dari Gatti | Kaarten: Marzia Dalfini | Harnas: Karolien Nuyttens | Management: Sarah Parolin | Productie manager: Niamh Moroney | Administratie: Laura Deschepper, Elie Agniel
In opdracht van en geproduceerd door Kunstenfestivaldesarts
Productie: SPIN, Backbone Berlin GbR | Coproductie: BRONKS, Kaaitheater, Kunstencentrum VIERNULVIER, PACT Zollverein, Festival d’Automne à Paris, T2G Théâtre de Gennevilliers Centre Dramatique National, MDT, SPRING Performing Arts Festival, BIT Teatergarasjen, SCHÄXPIR Festival, figuren.theater.festival, Teatro Municipal do Porto
Residentie: KWP Kunstenwerkplaats
Gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)
Met dank aan: Hans Bryssinck, Diederik Peeters, Laura Deschepper, Anna Rispoli, Marnie Slater, Tim Etchells, Caroline Daish, Britt Hatzius, Sheena McGrandles, Barbara Greiner, Frida Laux
Bijzondere dank aan: alle publieken van vrijwilligers die ons hielpen in het proces, en Sabine Zahn & Joshua Rutter voor het lenen van de praktijk Ghost Head uit de Unwritten Library

→ see also: Kinderen welkom
website by lvh