01 — 06.07.2021

Jaha Koo Seoul / Gent

The Hamartia Trilogy: Lolling and Rolling, Cuckoo, The History of Korean Western Theatre

theater — premiere

Théâtre Les Tanneurs

Koreaans → FR, NL, EN | €16 / €13 - Trilogie (3 performances) + eten : €30 / €18

Sinds 2014 werkt de Koreaanse kunstenaar Jaha Koo aan The Hamartia Trilogy, waarin hij focust op hoe ons onomkeerbare verleden zijn sporen nalaat in de toekomst. In zijn succesvolle tweede voorstelling Cuckoo gaat de kunstenaar in dialoog met zijn rijstkokers, via bitterzoete en grappige dialogen reisden ze doorheen de laatste twee decennia van de Koreaanse geschiedenis. Nadat hij met Cuckoo door de hele wereld tourde, stelt Jaha Koo zijn volledige trilogie in première voor op het Kunstenfestivaldesarts. In zijn eerste deel Lolling and Rolling zoekt hij uit waarom vele ouders in Korea obsessief de Engelse taal aan hun kinderen opdringen, tot en met ingrijpende tongoperaties die voor een correctere uitspraak zouden moeten zorgen. In The History of Korean Western Theatre, het derde deel van de trilogie, verbaast hij zich over hoe het Westers theater in zijn land geïmporteerd werd en de plaats kon innemen van traditionele theatervormen. Alle drie de voorstellingen vormen samen een zalvend ritueel tegen het vergeten, Jaha Koo ontcijfert koppig via persoonlijke vertellingen de verloren culturele identiteit van Korea. Hij herwerkt deze tot een krachtige totaalervaring, waarbij we zelfs in de pauzes niet zullen kunnen ontsnappen aan de heerlijke culinaire cultuur die Korea rijk is.

read more

THE HAMARTIA TRILOGY

Lolling and Rolling, Cuckoo & The History of Korean Western Theatre

De Zuid-Koreaanse theatermaker, videokunstenaar en componist Jaha Koo brengt in 2021 voor het eerst zijn voltooide Hamartia Trilogy. In het Grieks betekent hamartia "tragisch gebrek of tekortkoming", een concept dat Koo in volledig verschillende gedaanten heeft vervlochten in zijn drie performances Lolling and Rolling, Cuckoo en The History of Korean Western Theatre

Rode draad van de trilogie is het verstrekkende imperialisme van vroeger en nu, en zijn soms onverwachte persoonlijke impact. In zijn intelligente en indringende documentaire theaterperformances verweeft Jaha Koo persoonlijke verhalen met historische, politieke en sociologische feiten. Vaak werkt hij met thema's die een botsing tussen Oosterse en Westerse cultuur teweegbrengen: van het doorsnijden van de tongriem om het in het Westen te maken, tot de zware persoonlijke tol van Westerse bemoeienis op macro-economisch gebied. De drie delen van de trilogie laten zich ook afzonderlijk bekijken.

In Lolling and Rolling (2015) bijvoorbeeld, verdiepte Jaha Koo zich in het fenomeen van tongbandchirurgie, een operatie die in Zuid-Korea wordt uitgevoerd om de Engelse "r" met het tipje van de tong te kunnen uitspreken. Het stuk heeft het dus over taalkundig imperialisme in zijn geboorteland. In 2021 herwerkt Koo dit stuk, omdat hij niet langer alleen de nadruk wil leggen op het taalkundige aspect, dat maar het topje van de ijsberg is. In de herwerkte liveperformance benadrukt Jaha Koo nu ook het bredere proces dat hiermee gepaard gaat, de poging om de "ondergeschikten", de minderheden, het zwijgen op te leggen. Omdat het ontzeggen of de devaluatie van een taal bij een minderheid of een bevolkingsgroep ook het verlies van een identiteit teweegbrengt. Op deze manier worden de ondergeschikten niet alleen taalkundig gekoloniseerd, maar ook cultureel.

Cuckoo (2017), het tweede deel van de Hamartia Trilogy, onderzoekt een samenleving die onder druk staat als gevolg van verstrekkend economisch imperialisme. In deze performance deelt Jaha voor het eerst de bühne met drie niet-menselijke performers: rijstkokers. De gehackte, pratende rijstkokers – Cuckoo genaamd – zijn Koos gesprekspartners in pijnlijk grappige dialogen over het eenzame leven waar Koreaanse jongelui zich tevreden mee moeten stellen. Want hoe groei je op in een prestatiegerichte hightechsamenleving waar sociaal isolement, jeugdwerkloosheid en zelfmoord om zich heen grijpen? 

Het derde deel van de trilogie, The History of Korean Western Theatre (2020), onderzoekt de impact van theatraal imperialisme, en heeft het over de bemoeilijking van een zelfstandige modernisering omwille van de Westerse canon. Terwijl Lolling and Rolling en Cuckoo respectievelijk focusten op het verleden en heden van Zuid-Korea, kijkt Jaha Koo in dit slotstuk resoluut naar de toekomst. Nauwgezet legt hij de tragische impact van het verleden op onze levens bloot, en de barstjes in het moderne Confucianisme – een ideologie die nog altijd het morele systeem, de manier van leven en de sociale relaties tussen generaties in Zuid-Korea definieert. Met een nieuwe generatie Zuid-Koreanen in gedachten, tracht hij te breken met een traditie vol zelfcensuur en schone schijn. Omdat je alleen wanneer je je baseert op een authentieke versie van de geschiedenis, je een toekomst kan doorgeven aan de volgende generatie.

Presentation: Kunstenfestivaldesarts-Théâtre Les Tanneurs

Concept, tekst, regie, muziek, video, performance: Jaha Koo | Productie: CAMPO | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts |  Met dank aan: iedereen die bij de creatie van de trilogie betrokken was

Lolling and Rolling
Concept, tekst, regie, muziek, video, performance: Jaha Koo | Dramaturgie: Dries Douibi | Scenografie: Eunkyung Jeong | Artistiek advies: Pol Heyvaert | Productie: OFFICENEINOFFICE | Oorspronkelijke ondersteuning: DAS Theatre | Uitvoerend producent 2021: CAMPO | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts

Cuckoo 

Concept, tekst, regie, muziek, video: Jaha Koo | Performance: Jaha Koo, Hana, Duri, Seri | Hacking: Idella Craddock | Scenografie & digitale ondersteuning: Eunkyung Jeong | Dramaturgisch advies: Dries Douibi | Productie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek | Uitvoerend producent: CAMPO | Coproductie: Bâtard Festival | Ondersteuning: STUK, BUDA, DAS Theatre, SFAC & Noorderzon / Grand Theatre Groningen | Met steun van: de Vlaamse Gemeenschapscommissie


The History of Korean Western Theatre
Concept, tekst, regie, muziek, video: Jaha Koo | Performance: Jaha Koo, Seri, Toad | Dramaturgie: Dries Douibi | Scenografie, tekeningen: Eunkyung Jeong | Artistiek advies: Pol Heyvaert | Techniek: Korneel Coessens, Koen Goossens, Anne Meeussen, Philippe Digneffe | Hardware hacking: Idella Craddock | Research: Eunkyung Jeong, Jaha Koo | Research assistent: Sang Ok Kim | Interview: Jooyoung Koh, Kiran Kim, Kyungmi Lee | Productie: CAMPO | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Münchner Kammerspiele, Frascati Producties & Veem House for Performance, SPRING performing arts festival, Zürcher Theaterspektakel, Black Box teater, International Summer Festival Kampnagel, Tanzquartier Wien, wpZimmer, Théâtre de la Bastille, Festival d’Automne à Paris | Residenties: Kunstencentrum BUDA, wpZimmer, Decoratelier Jozef Wouters, Doosan Art Center | Met de steun van: Beursschouwburg, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Amsterdams Fonds voor de Kunst

CAMPO wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, stad Gent

website by lvh