11.05 — 03.06.2023

Amol K Patil Mumbai

Talking Sweepers / Black Masks on Roller Skates

durational performance / tentoonstelling — premiere

Skate park Ursulinen / Les Brigittines

Outdoor | Staand, geen zitplaatsen | Gratis

Hoe kunnen we met behulp van rollerskates de publieke ruimte reclaimen voor protest?  Amol K Patil is performer en beeldend kunstenaar, gevestigd in Mumbai. Met zijn verf ijnde schilder- en beeldhouwpraktijk creëert hij een landschap van delicate beelden die de precariteit van arbeidsomstandigheden oproepen. Geïnspireerd door arbeidsliederen die zijn vader tientallen jaren geleden verzamelde, maakte hij recent een reeks performances waarbij mensen op rolschaatsen uitgerust met schoonmaakborsteltjes via radio’s liedjes verspreiden die het statuut van arbeiders bevragen. De liedjes zijn geworteld in een Indiase protesttraditie, powada genaamd, die teruggaat tot de 17de eeuw. Net als rappers spuwen de vertolkers woorden uit, waarbij ze sociale ongelijkheid ongeremd aan de kaak stellen. Voor zijn eerste project in Brussel is Amol K Patil in residentie in de Marollen, een historische sociale wijk in de binnenstad. In samenwerking met feministische collectieven van skaters, die rond het bekende skatepark circuleren, maakt hij de buurt (on)veilig. Op de eerste en op de laatste dag van het festival infiltreren ze de openbare ruimte met verhalen rond sociale strijd en verrassen ze voorbijgangers met een treffende performance op rollerskates. Amol K Patils beeldend werk wordt tentoongesteld in het Festivalcentrum.

read more

AMOL K PATIL

Talking Sweepers

“Mijn grootvader was een antikoloniale Powada-performer die zijn kritiek op het Britse Rijk koppelde aan die op het geweld dat besloten ligt in de ongelijkheid van het kastenstelsel dat niet alleen arbeid maar ook arbeiders hiërarchisch verdeelt.

Powada is een lyrische, muzikale performance die vaak door rondtrekkende individuen wordt opgevoerd. Powada ontstond in de dertiende eeuw, toen dichters aan het hof van koningen theatrale liederen componeerden ter ere van goden. In Maharashtra heeft de Dalit-beweging deze traditie opnieuw ontdekt en haar devotionele inslag omgezet in een radicaal idioom dat sociale kwesties aankaart en de structuur van de Indiase samenleving opnieuw politiek wil vormgeven 1. Door haar lange, revolutionaire gedichten wordt het ook een politiek instrument dat herformuleert wie deel uitmaakt van het Indiase publiek.

Voor mijn installatie bouw ik voort op het theater en de performatieve tradities uit de volkswijken van Mumbai, maar ook op mijn eigen familiegeschiedenis. Ik herinner me een vriend van mijn vader, Anil Tuebhekar, die op rolschaatsen, met een bezem in zijn hand en een radio om zijn middel, elke dag de straat veegde. Hij maakte de stad schoon, maar wist dat hij niet gewenst was op de bus of in het hotel voor een slok water. Het buitensluiten van de wereld door middel van muziek was zijn vorm van individueel protest. In navolging van dit individuele protest heb ik kinetische rolschaatsen ontworpen met daarop een schoonmaakborstel als een soort bezem of schoonmaakgereedschap.”

Amol K Patil

(uit een interview met Elisabeth Dietz)

De tentoonstelling van Amil K Patil in het kader van Kunstenfestivaldesarts is een eerbetoon aan de vriend van zijn vader, een bezinning over de waardigheid van werk, en weer-
spiegelt de arbeidersgeschiedenis van de Marollenwijk. De tentoonstelling bestaat uit een serie tekeningen, een videowerk en een reeks sculpturen.

In de serie van 16 tekeningen Talking Sweepers (zeefdrukken, 2014) geeft Amol K Patil de van zijn grootvader overgeleverde verhalen van B R Ambedkar weer, de denker die India de weg uit het kastenstelsel en naar sociale gelijkheid wees. Deze gevonden protestliederen vormden voor Amol de aanleiding voor een serie tekeningen, waarin de door zijn grootvader met de hand genoteerde liederen in dialoog gaan met lichaamsdelen en arbeidslandschappen.

De tentoonstelling presenteert de video Black Masks on Roller Skates (video met geluid, 10 min), waarvoor Amol K Patil een set rolschaatsen creëerde die uitgerust zijn met een roterende borstel. De actie om met die rolschaatsen en een stereo die stakingsliedjes speelt de openbare ruimte te doorkruisen wordt op die manier een eerbetoon aan de vriend van zijn vader.

Als derde element presenteert de tentoonstelling een reeks nieuwe sculpturen, gemaakt van voorwerpen die op de vlooienmarkt van het Vossenplein, op enkele honderden meters van Les Brigittines, werden gekocht en met stof zijn bedekt. Op het eerste gezicht lijken ze verbonden met een arbeidsactiviteit of met de koloniale verbeelding maar ze worden desalniettemin getransformeerd – een kenmerkend element in Patils praktijk. Zoals na een staking verliezen ze hun functie, ze worden overbodig door het stof dat hun vormen bedekt, en worden op die manier getransformeerd tot kunstvoorwerpen.

De tentoonstelling is opgevat als een kleine presentatie van objecten in een bijna huiselijke setting. Ze is ontworpen voor een specifieke plek in Les Brigittines, waar ze zowel van binnen en van buiten zichtbaar is, en een verbinding vormt met de openbare ruimte, een centrale gedachte in het werk van Patil.

De tentoonstelling gaat gepaard met twee performances in het skatepark Les Ursulines, waarmee het festival wordt geopend en afgesloten. Hiervoor werkte Amol K Patil samen met het buurtskatecollectief La Patinerie rond de Powada-geschiedenis van het songschrijven en de introductie van politieke verhalen in de stad via rolschaatsen. De deelneemsters schreven een reeks reacties rond nieuwe feministische narratieven die de openbare ruimte en het gebruik ervan moeten infiltreren; ze zullen deze verspreiden doorheen het skatepark, op skates die door Patil werden aangepast.

Op een ideale as tussen het skatepark, Les Brigittines en het Vossenplein, traceert het project de geografie van de Marollenwijk en haar centrale identiteit voor de arbeidersgeschiedenis van de stad.

1 Dalit / Dalita, wat “gebroken / verstrooid” betekent, is een benaming voor mensen die behoren tot de laagste kasten in India, vroeger gekarakteriseerd als “onaanraakbaar”. Dalits hadden de laagste sociale status in de traditionele hindoeïstische sociale structuur. Discriminatie van Dalits doet zich voor in heel Zuid-Azië en in de Zuid-Aziatische diaspora. Volgens een Human Rights Watch (HRW) rapport uit 2007 is de behandeling van Dalits een soort “verborgen apartheid” en ondergaan zij “segregatie bij huisvesting, onderwijs en toegang tot openbare diensten”. Op het Indiase platteland wonen zij nog steeds in afgezonderde wijken, doen zij het vuilste werk en mogen zij geen gebruik maken van de dorpsbron en andere gemeenschappelijke voorzieningen.

Een project van Amol K Patil | In samenwerking met YALGAAR Sanskrutik Manch en Sachin Pitale | Met een groep skaters 
Een eerste versie van dit project werd gecreëerd voor Documenta 15, gecureerd door ruangrupa 
In samenwerking met Girls Make The City, een project van ZIJkant en Wetopia

website by lvh