15.05, 17 — 20.05.2022

Castélie Yalombo Brussel

Water, l’atterrée des eaux vives

dans — premiere

La Raffinerie

Aankomst met rolstoel te bevestigen bij reservering online of via het bespreekbureauToegankelijk voor rolstoelgebruikers met begeleider | Frans → NL, EN | ⧖ 50min | €16 / €13

In deze choreografie van Castélie Yalombo lijkt alles op losse schroeven te staan. Yalombo staat alleen op de bühne, maar haar lichaam wordt schijnbaar van buitenaf gedirigeerd. Haar bewegingen zijn ontwricht: met gesloten ogen laat ze haar ledematen bewegen alsof ze haar eigen poppenspeler is. Voor deze krachtige performance vertrekt Yalombo van haar verhouding tot haar meervoudige identiteit: ze werd geboren in België meteen Belgische moeder en een Congolese vader. Verschillende historische referenties doorkruisen haar lichaam, maar telkens vervagen ze, om een singulariteit te claimen die complexer is dan de geijkte kaders. De kleisculpturen die haar omringen verwijzen naar verschillende tinten van de huid, terwijl hun materie een lichaam lijkt te verbeelden dat nog niet zijn definitieve vorm heeft gekregen, nog niet is opgesloten in een unieke identiteit. Op een hypnotiserende manier beweegt Yalombo zich tussen de beelden, om uiteindelijk een clown te worden: de enige figuur die het recht heeft om vrijuit te spreken. Na haar studies aan het ISAC en haar werk als performer voor Louise Vanneste, is Castélie Yalombo met Water, l’atterrée des eaux vives voor het eerst te gast op Kunstenfestivaldesarts. Als rijzende ster en stem binnen de Belgische choreografie, brengt ze een pakkende ode aan de dubbelzinnigheid.

read more

Water, l’atterrée des eaux vives

Hoeveel mensen hier dragen het kleur blauw?
Wat zit er tussen je wimpers en je ogen?
Misschien nog je ogen.
Maar zijn ze geopend?
Waar begint de opening?
Begint de opening van het achterste van de binnenkant van je hoofd of van het achterste van de buitenkant van je hoofd?
Wanneer zijn ze begonnen met zich te openen? Kunnen ze het zomaar?

Hoeveel mensen hier dragen het kleur blauw?
Je zult niets zien, als je je ogen niet sluit.
Waar ben ik als ik niet in mijn lichaam zit?
En van wat is dit lichaam het spoor?
Waar staat Afrika in de Geschiedenis, blijft ze erbuiten?
Zie je dat onzichtbare monument, daar, centraal gelegen?

*

Water, l’atterrée des eaux vives onderzoekt de onderliggende frictie die huist in de vooronderstellingen die we maken van vrouwenlichamen van kleur.

Ze behelzen en doorstaan een continuum aan vormen en aan figuren die verbonden zijn met de representatie van de Zwarte Geschiedenis en van hun eigen verbeelding van het zwarte lichaam.

Het lichaam van Water is een verloren en opgehangen object, tussen het “hoe gezien worden” en “hoe zich uitdrukken”.

  • Castélie Yalombo, april 2022

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse
Choreografie: Castélie Yalombo | Musicus: Loucka Ellie Fiagan | Ruimtelijk sound design: Lucie Grésil | Keramiek, scenografie: Sophie Farza | Dramaturgie: Jean Lesca | Coach clown: Anna Kuch | Assistente choreografie: Anja Rottgerkamp
Productie, tournee: AMA – France Morin, Cécile Perrichon | In samenwerking met: Kunstenwerkplaats | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse, Atelier 210, KWP Kunstenwerkplaats, Rising Horses
Met de steun van: Kunstencentrum BUDA, KWP Kunstenwerkplaats, Studio Etangs Noirs, Rising Horses, Les Brigittines, Fédération Wallonie-Bruxelles – Service général de la Création artistique

website by lvh