07.05, 08.05, 15.05, 22.05, 26.05.2022
Daniela Ortiz Cusco
The Weeping Woods and the Okapi Resistance
beeldende kunst / marionettentheater — premiere
De monumenten van Brussel, zeker die uit de koloniale tijd, verbeelden vaak dieren. Paarden die een koning vervoeren, een hond die in een been bijt, slangen. Sommige, zoals de tamme krokodil van het Monument voor de Belgische pioniers in Congo, zitten er gevangen als allegorie. Maar wat als deze dieren stiekem zouden samenspannen met alle volkeren die worden onderdrukt? Daniela Ortiz, in 1985 geboren in Cuzco in Peru, verkent aan de hand van diverse artistieke praktijken concepten als nationaliteit, racialisering, sociale klasse en gender. Twee jaar geleden ontwikkelde ze Papa, with P for Patriarchy dat de esthetiek van een kinderboek gebruikt om te reflecteren over gendervoorstelling in de kindertijd. Met dit nieuwe project gemaakt op uitnodiging van Kunstenfestivaldesarts gaat Ortiz door met haar research naar de kindertijd als eerste fase waarin een politiek bewustzijn wordt gevormd. In de publieke ruimte van de stad creëert ze The Weeping Woods and the Okapi Resistance, een performance met een marionettenspel waarbij de protagonisten zeven dieren zijn, afkomstig van diverse Brusselse monumenten. Daniela Ortiz voert het publiek – volwassenen en kinderen – mee in een hedendaags sprookje, waarin de figuren van brons en steen ons eindelijk vertellen over hun volgende revolutie.
The Weeping Woods and the Okapi Resistance
Historisch gezien werd het paternalisme door de koloniale grootmachten als wapen ingezet in het Globale Zuiden. Van de katholieke kerk tijdens de Spaanse invasie van Abya Yala die de inquisitie toedekte onder het mom van beschaving en evangelisatie, tot de recente invallen in Afghanistan en Irak: geweld werd door de eeuwen heen straffeloos legitimeerd vanuit een vermeende hang naar bevrijding en zorg voor de lokale inwoner·sters van deze gebieden.
The weeping woods and the Okapi resistance vertelt het verhaal van een scherpzinnige okapi die zich verenigt met andere dieren, geesten en antikoloniale menselijke verzetsstrijders om de confrontatie aan te gaan met het paternalistische discours van zogenaamde ontwikkeling, beschermingsdrang, humanitaire en fianciële hulp aan wat bekend staan als de ‘ontwikkelingslanden’. Dergelijke maatregelen worden telkens weer opgelegd aan gebieden in het Globale Zuiden om zo de koloniale orde intact te houden. Het gaat om dezelfde koloniale orde die, tijdens de Belgische controle, exploitaitie, vervolging en afslachting van de bevolking van de huidige Democratische Republiek Congo en haar grondgebied, Leopold II opvoerde als een filantroop, met als enige doel de gewetenloze manifestatie van geweld. Precies deze straffeloosheid zal door de okapi en zijn kameraden worden aangepakt.
- Daniela Ortiz, Maart 2022
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts
Een project van: Daniela Ortiz | Performers: Christine Devadder, Nabil Lajlufi
Een opdracht en een productie van Kunstenfestivaldesarts