09 — 12.05.2025

Carolina Bianchi, / Cara de Cavalo São Paulo-Amsterdam-Brussel

The Brotherhood

TRILOGIA CADELA FORÇA – Capítulo II

theater — premiere

KVS BOL

Aankomst met rolstoel te bevestigen bij reservatie online of via het ticketbureauToegankelijk voor rolstoelgebruikers | Portugees, Engels → FR, NL, EN | €25 / €20 | ⧖ 3u40 met een pauze van 15min | Bevat naakt, expliciete seksuele inhoud, alcoholmisbruik, verwijzingen naar zelfmoord en seksueel geweld
 

Theatermaakster, schrijfster en performster Carolina Bianchi wordt internationaal bewierookt voor haar overweldigende podiumprésence en de brutale zeggingskracht van haar teksten. Met The Brotherhood – het tweede deel van haar Cadela Força trilogie rond seksueel geweld – onderzoekt Bianchi masculiniteit als een vorm van broederschap die onaantastbaar maakt en onderdeel is van een systeem dat geweld tegen vrouwen in stand houdt. Ze legt de hypocrisie in de theaterwereld bloot die intellectuele mannelijkheid vrij spel geeft als mechanisme van uitsluiting.

Het stuk brengt de afkeer van maar ook de fascinatie voor mannelijke machtsdynamieken in beeld, en hoe deze te navigeren als vrouw. In het eerste deel interviewt Bianchi een gevierd theaterdirecteur, de voorstelling wordt vervolgens gekaapt door een groep mannelijke performers. In de tekst zijn flarden Sarah Kane en Emily Brontë verwerkt.

Samen met haar collectief Cara de Cavalo creëert Bianchi een dialoog tussen theaterfantasmagorie en trauma, autobiografie en radicale poëzie. Ze zoomt in op de oorsprong van misogynie en de gevolgen van verkrachting, en legt verbanden met seksualiteit, representatie en performance. Een iconoclastische productie waar internationaal naar wordt uitgekeken, in wereldpremière op Kunstenfestivaldesarts.

"Zo overrompelend hebben we iemand nog niet eerder in het theater horen vertellen over seksueel geweld tegenover vrouwen." - Filip Tielens, 2023 (over The Bride and The Goodnight Cinderella), De Standaard

read more

Er hangt al een bepaalde sfeer rond je. Dat weten we. Het hoort bij een tweede hoofdstuk. Het eerste werd ontvangen. Het liet sporen na. Het creëerde verwachtingen. Dit werk volhardt in terugkomen op wat niet weggaat.
Dit is een stuk gemaakt van lange uren, vele pagina’s en van in vragen te gaan staan die geen oplossing kennen. Sommige zijn meedogenloos. Sommige zijn wezenlijk.
We hebben gewerkt in een taal die we niet hebben uitgevonden, een ruimte die niet voor ons was gebouwd. De Broederschap van theater, haar tempels en geesten. We zijn er de dochters van
Wat doen we met een lichaam dat door de hel is gegaan, dat verkracht werd, en overleefde?

Hoeveel bleef er niet ongezegd, of te laat gezongen. Stemmen werden afgewezen, urgentie werd verkeerdelijk gelezen als overdaad,
Werken die de onze nog steeds mogelijk maken. Dit is een voortzetting van een gesprek dat telkens onderbroken werd. Het theater is niet onschuldig. Het is een plaats van macht. We zitten er middenin. We zijn gevormd door zijn meesters. We verzetten ons tegen hen en we dragen hen met ons mee.

Als iets je bijblijft, laat het een vraag zijn over destructie. Over wat we bewaren, en waar we weigeren aan mee te bouwen.

Theater is een gedeelde daad – kijken naar iets dat eens gezien, niet ontzien kan worden. Het is fysieke arbeid. Soms beweegt het zoals gedachten – of zoals een nieuw soort vreemde synapsen die oplichten in het lichaam. Het heeft een radicaliteit die we niet kunnen verzachten.

Dit blad is nu van jou. Laat het je achtervolgen, als dat moet. Laat het jou dromen, als je dat aandurft.
Dit blad is geen sleutel. Het is een spoor, een rilling, een herinnering dat deze ontmoeting heeft plaatsgevonden. Dat er iets tussen ons is gebeurd. Je mag het met je meedragen. Je mag het vergeten.

Als deze tekst je bijblijft, laat hem er dan aan herinneren dat niet alles begrepen moet worden om ertoe te doen. Sommige dingen leven in de ruimte die volgt. Na taal. Na troost. Na erkenning. Je mag dit blad opvouwen. Verscheuren. Bijhouden. Vergeten. Hoe dan ook, het is nu van jou.

Carolina Mendonça, april 2025

Carolina Mendonça is een choreografe, performster en dramaturge. Ze behaalde een master in de Cho- reografie en Performance aan de Duitse Universiteit van Gießen en studeerde af in Performing Arts aan de Braziliaanse ECA (Escola de Comunicações e Artes).

Vertaald door neneh noï

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, KVS
Concept, tekst en regie: Carolina Bianchi | Met: Chico Lima, Flow Kountouriotis, José Artur, Kai Wido Meyer, Lucas Delfino, Rafael Limongelli, Rodrigo Andreolli, Tomás Decina and Carolina Bianchi | Dramaturgie en onderzoeksmedewerkster: Carolina Mendonça | Dialoog over theorie en dramaturgie: Silvia Bottiroli | Vertaling naar Engels: Marina Matheus | Vertaling naar Frans: Thomas Resendes | Technische leiding, geluidsontwerp en muziek: Miguel Caldas | Regieassistent: Murilo Basso | Scenografie: Carolina Bianchi, Luisa Callegari | Artistieke leiding en kostuumontwerp: Luisa Callegari | Lichtontwerp: Jo Rios | Video’s en projecties: Montserrat Fonseca Llach | Choreografische resurrectie van proloog en bewegingsadviseur: Jimena Pérez Salerno | Live camera en artistieke ondersteuning: Larissa Ballarotti | Fotografie: Mayra Azzi | Stagiaire: Fernanda Libman | Toneelmeester en productieondersteuning: AnaCris Medina | Productieassistente: Zuzanna Kubiak | Productieleiding, tour management en communicatie: Carla Estefan | Internationale relaties, productie en spreiding: Metro Gestão Cultural 
Productie: Metro Gestão Cultural, Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo | Coproductie: KVS, Theater Utrecht, La Villette, Festival d’Automne à Paris, Comédie de Genève, Internationales Sommer Festival Kampnagel, Les Célestins - Théâtre de Lyon, Kunstenfestivaldesarts, Wiener Festwochen, Holland Festival, Frascati Producties, HAU Hebbel Am Ufer, Maillon - Théâtre de Strasbourg
Met de steun van de Stichting Ammodo en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest

Bijzondere dank aan: Aenne Quiñones, Alexandra Moreira da Silva, Alissa Cica, Andras Siebold, Andrea Rodrigo, Anna Peligry, Anne Breure, Annemie Vanackere, Antonio Vanfill, Asa Horvitz, Barbara Engelhardt, Butt and The Bloody Riders Motorcycle Club - Berlin Chapter, Camille Desjardin, Carmen Hornbostel, Catalina Insignares, Cecilia Kuska, Charlotte Roosblad-Adrian, Christelle Glazai, Christophe Geens, Corinna Humuza, Cris Lyra, Cristiana Camba, Daniel Blanga Gubbay, Danny Vandeput, Donald Berlanger, Doris Jaindl, Dries Douibi, Elisabetta Corona, Ella de Gregoriis, Ellie Bryce, Emily Ansenk, Francesca Corona, Frédéric Mazelly, Gerardo Salinas, Iris Raffetseder, Jana Penz, Joana Ferraz, Julien Gosselin, Kasia Torz, Kathy Van den Bossche, Katinka Enkhuize, Kristien De Coster, Livia Piazza, Luisa e Marina Dalgalarrondo, Massimiliano Leoni, Mark Timmer, Mathilde Greiner Pognant, Michael de Cock, Moana Holenstein, Noé Dervaux, Pauline Pierron, Piere-Yves Lenori, Raphaela Rößler, Raphaël Noël, Séverine Chavrier, Thany Sanches, Thibaud Decoene

website by lvh