Lina Lapelytė Brussel / Vilnius
Lina Lapelytė (°1984, Kaunas, Litouwen) woont en werkt in Vilnius en in Londen. Lina Lapelytė is BA in klassieke viool, BA in klankkunst, en MA in beeldhouwen, opgeleid aan de Royal College of Art, Londen. Haar op performances gebaseerde praktijk flirt met popcultuur, verkent genderclichés, ouder worden en nostalgie. Ze werkt met opgeleide en niet-opgeleide performers die de grenzen van het zingen verkennen en put uit een brede waaier genres zoals mainstreammuziek en opera. Het zingen neemt de vorm aan van een collectief en aandoenlijk gebeuren dat reflecteert over kwetsbaarheid en het tot zwijgen brengen. Haar werken Ladies (2015), Hunky Bluff (2014) en Candy Shop (2013/2015) werden getoond in verscheidene contexten en locaties waaronder het Serpentine Pavilion in Londen, de Queen Elizabeth Hall in Londen, de Architectuurbiënnale van Venetië en het MACBA (Barcelona). Haar gezamenlijk werk met Rugilė Barzdžiukaitė en Vaiva Grainytė, de opera Have a Good Day!, werd meermaals bekroond en tijdens een uitgebreide tournee opgevoerd. Het libretto ervan werd in 9 talen vertaald. Hun tweede opera-performance, Sun and Sea (Marina), vertegenwoordigde Litouwen op de Biënnale van Venetië in 2019 en kreeg de Gouden Leeuw voor de beste nationale bijdrage. Lapelytės meest recente werk Currents (2020), in samenwerking met Mantas Petraitis (Implant architecture), is een grootschalige sitegebonden installatie en performance (Instructions for the Woodcutters), gecreëerd in opdracht van en getoond tijdens de tweede Riga Biennal – RIBOCA2.