10 — 12.05, 16 — 19.05, 23 — 26.05, 30.05 — 01.06.2024
Hsu Che‑Yu Taipei-Amsterdam
Three Episodes of Mourning Exercises
beeldende kunst / film
argos centre for audiovisual arts
Mandarijn → NL, FR | €6 / €4
Met zijn eerste solotentoonstelling in België presenteert Hsu Che-Yu een reeks objecten en werken die samen een bijzonder landschap vormen rond het idee van rouw. Het indrukwekkende drieluik Three Episodes of Mourning Exercises staat centraal, bestaande uit drie van zijn recentste videowerken die elk een verhaal van verlies vertellen. Zoo Hypothesis zoomt in op een dier-tot-dier rouwritueel, waarbij verzorgers dieren trainden om andere – door oorlogsgeweld omgekomen – dieren te herdenken. In Blank Photograph worden de herinneringen van een terroristische bommenlegger en de zelfmoord van zijn broer in het ouderlijke huis naast elkaar geplaatst, waarbij de dood verschijnt als een spanning tussen het individu en het collectief. Gray Room, tot slot, is een eerbetoon aan de overleden grootmoeder van de kunstenaar. Het werk brengt de fysieke ervaring van haar huis in herinnering, en benadert de dood en het geheugen vanuit een materieel perspectief. Voor de creatie van deze video-installatie werkt Che-Yu met de 3D-scantechniek die ook door de Taiwanese politie wordt gebruikt om forensisch bewijs te verzamelen, lichamen te identificeren en plaatsen delict te onderzoeken. Meerdere oefeningen in rouw die de representaties, constructies en vervormingen van het geheugen, en de dood als intieme gebeurtenis verkennen. Een adembenemende ervaring.
“Hsu Che-Yu combineert op ingenieuze wijze de ware tragedies van onze wereld met technologieën als animatie en film om meeslepende, humanistische werken te creëren.”
Han Nefkens Foundation - Loop Barcelona Video Art Production Award 2022
Three Episodes of Mourning Exercises
Kunnen we leren rouwen? Op welke manieren kunnen we ons het idee om te rouwen eigen maken? Voor wie rouwen we en waar zijn we precies bedroefd over? Of het nu verdriet of pijn is, als het om verlies gaat, willen we de vinger leggen op de onbenoemde ruïnes in onze gedachten –al zijn ze misschien bedekt door een labyrint van idealen en mislukkingen. Nooit was het meer duidelijk, toen we weer een professioneel rouwmeisje hoorden tijdens een traditionele Taiwanese begrafenis. Het geluid van haar gejammer achtervolgt het hele dorp– een clichématig rouwritueel dat een mengeling van geprojecteerde emoties en verdriet teweegbrengt. Sinds Hsu Che-Yu en ik zijn gaan samenwerken, zijn we geïnteresseerd in de lagen van fictie en realiteit. De uitvoering van het rouwlied van het begrafenismeisje heeft ons laten nadenken over hoe een rouwpraktijk tegelijkertijd zo gekunsteld en veelzeggend kan zijn. Toch zochten we, zonder het antwoord in rituelen te zoeken, naar verhalen, verhalen die het intieme gevoel tussen het individu en de ander doorbreken: een schrijver en een performer die de gebaren van oorlogsherdenkingsceremonies repeteren, de re-enactment door een activist van zijn suïcidale broer, en het dubbelzien van een kunstenaar tijdens een slaapwandelende trance.
- Chen Wan-Yin Chen
Wan-Yin is scenariste. Ze werkte reeds samen met Hsu Che-Yu aan verschillende projecten.
Deze tentoonstelling toont drie werken – Zoo Hypothesis, Blank Photograph en Gray Room – die zijn gemaakt met behulp van 3D-scantechnieken: de ene techniek wordt gebruikt voor architecturale doeleinden, de andere om modelgegevens van objecten en levende wezens te creëren. De video’s zijn gemaakt in samenwerking met 3D-scanteams om gebouwen, interieurs en de bewegingen van personages in die ruimtes te scannen. Na het verzamelen van deze twee soorten digitale modellen werden de beelden frame voor frame geëxtraheerd en samengevoegd tot één scène.
Naast deze drie video-installaties bevat de tentoonstelling documenten met informatie over het creatieproces van Three Episodes of Mourning Exercises. De schetsen van het storyboard hangen aan de muur en op een tafel ertegenover worden boeken en leesmateriaal getoond over de complexe verstrengeling van hoop en verlies, aangevuld met twee opnames uit Aziatische naoorlogse archieven (het huwelijk van twee reuzenslangen in een tempel en de begrafenis van een dode panda in een dierentuin). Drie tv-monitors vervolledigen de tentoonstelling met werk waarin de intieme relaties tussen de levenden en de doden worden opgeroepen. De sculpturen zijn replica’s van de handen en benen van Taiwanese tweelingbroers die ooit aan elkaar vastzaten. In een video worden deze sculpturen door een poppenspeler gemanipuleerd als een bespiegeling over geanimeerde gewaarwordingen.
Zoo Hypothesis
Zoo Hypothesis grijpt terug naar de verhalen uit het door Japan overheerste Taiwan toen dieren een militair symbool waren en de oprichting van dierentuinen werd gezien als onderdeel van de modernisering. Tijdens de door Japan gefaciliteerde Pacifische Oorlog vonden in dierentuinen in Taiwan een aantal ceremonies plaats om de doden aan de fronten te herdenken en werden dieren getraind om bepaalde gebaren en bewegingen uit te voeren om verdriet uit te drukken. Een dierentuin in Taiwan, gebouwd tijdens de Japanse tijd, werd gescand om Zoo Hypothesis te creëren. De video onderzoekt de relatie tussen horror en gebaren, taxidermie en 3D-modellen.
Blank Photograph
Blank Photograph wordt verteld door Yang Ru-Men, een Taiwanese boer die ooit verschillende bommen plaatste in Taipei, de hoofdstad van Taiwan, om te protesteren tegen het lidmaatschap van Taiwan van de WTO (Wereldhandels-organisatie). Hij werd later veroordeeld tot een jarenlange gevangenisstraf en groeide uit tot een prominent figuur in sociale bewegingen voor eerlijk landbezit. Nadat Yang uit de gevangenis was vrijgelaten, pleegde zijn broer zelfmoord in hun eigen woonkamer; oorzaak onbekend. Het narratief in het werk combineert Yangs gescripte voiceover met de opnames van interviews over zijn gedachten achter zijn sociaal activisme. Yang werd uitgenodigd om twee scènes na te spelen: de zelfmoordscène van zijn broer en de praktijken van het testen van bommen aan de kust.
Gray Room
Gray Room gebruikt een VR-headset om het publiek mee te nemen op een intieme rondleiding door een huis. In het huis van de overleden grootmoeder van de kunstenaar dragen gefragmenteerde jeugdherinneringen over nachtmerrie, illusie en dubbel zicht bij aan de vraag: welk apparaat of element vormt onze zintuigen, gevoelens, emoties en herinneringen? Als, zoals neuro-existentialisten beweren, het menselijk lichaam alleen door het neuronensysteem wordt gereguleerd en gecontroleerd, wat blijft er dan over – als er al iets overblijft – als we het over rouw hebben?
The Unusual Death of a Mallard Video
De overgrootmoeder van Hsu Che-Yu werkte 30 jaar in een laboratorium waar tests op dieren werden uitgevoerd. Soms nam ze de proefdieren mee naar huis en werden ze de speelkameraadjes van Hsu’s vader. Hsu Che-Yu wil onderzoeken hoe het lichaam / leven wordt beschouwd als een deel van het kennislichaam dat zich baseert op echte lichamen en modellen, en verkent zo de relatie tussen de dood en digitale simulatietechnologie.
Rabbit 314
Een poppenspeler reconstrueert en speelt de bewegingen na van een konijn dat stierf in een laboratorium. Rabbit 314 stelt de manipulatie en toe-eigening van dieren door mensen in vraag.
Hands
De eerste Taiwanese Siamese tweeling onderging een scheidingsoperatie in 1979. Ter voorbereiding van de ingreep nodigde het ziekenhuis een kunstenaar uit om een afgietsel te maken van de Saimese tweeling. Hsu Che-Yu maakte een replica van deze afdruk.
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, argos centre for visual arts
Three Episodes of Mourning Exercises is een tentoonstelling van Hsu Che-Yu, gecreëerd door Hsu Che-Yu (kunstenaar) en Chen Wan-Yin (script)
Zoo Hypothesis
Video installatie, 31min 33sec, 2023
Concept: Hsu Che-Yu | Scenario: Chen Wan-Yin | Performer: Wu Che-Sheng | Dramaturg: Chen Yi-Chun | Productieleiding: Chen Yung-Shuang | Taxidermist: Huang Wen-Chieh | Model: Yen Tsu-Wei | 3D scanning: Solid Memory - KIDEN Design | VFX: Wang Chien-Chao | Montage: Hsu Che-Yu
Met de steun van Theater der Welt & National Culture en Arts Foundation Taiwan
Gray Room
VR 360, 16min 06sec, 2022
Concept: Hsu Che-Yu | Scenario: Chen Wan-Yin | Producent: Chen Yung-Shuang | Voice-over: Yang Ru-Men | Technicsch adviseur: Yeh Hsing-Jou | 3D scanning: Solid Memory - KIDEN Design | 4D views: IP Lab | VFX: Wang Chien-Chao | Montage: Hsu Che-Yu | Muziek: Wu Pei-Lin | VO-opname: Pixelfly Digital Sound | Geluidseffecten: Lin Yan-Rong | Klankingenieur: Chou Sai-Wei
Gecoproduceerd door Kaohsiung Film Archive VR FILM LAB & Han Nefkens Foundation
Blank Photograph
Video installatie, 20min 29sec, 2022
Concept: Hsu Che-Yu | Scenario: Chen Wan-Yin | Interview en voice-over: Yang Ru-Men | Producent: Chen Yung-Shuang | Productie assistente: Lin Tai-You | Fotografieleiding: Chen Kuan-Yu | 1ste camera-assistent: Liang Shao-Wen | 2de camera-assistent: Sung Hsin | Geluidsingenieur: Lin Yan-Rong | Boom operator: Li Yi-Shiou | Special effects: Lin Jia-Liang | 3D scanning: Solid Memory - KIDEN Design | 4D views: IP Lab | VFX: Wang Chien-Chao | Montage: Hsu Che-Yu | Foley-artiest: Gilles Marsalet | Geluidsmontage, klankingenieur en geluidseffecten: Geoffrey Durcak | Kleurcorrectie: François Engrand | Muziek: Sonic Deadhorse
Geproduceerd door Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains