14 — 17.05.2023

Rayyane Tabet Beiroet-San Francisco

The Return

performance — premiere

KVS BOX

Aankomst met rolstoel te bevestigen bij reservatie online of via het ticketbureauToegankelijk voor rolstoelgebruikers | Engels → FR, NL | ⧖ ±1h | €16 / €13

In juli 1967 werd in de Esjmoen-tempel in het Libanese Saïda een marmeren sculptuur van een stierenkop – gedateerd rond 360 voor Christus en ongeveer 33 cm hoog – opgegraven. Er werden vier foto's van gemaakt voor de inventaris van de opgraving. Tijdens de burgeroorlog in Libanon werd de stierenkop echter gestolen bij een plundering. In juli 2017 dook het beeldje onverwacht weer op – precies vijftig jaar na de opgraving – in de Griekse en Romeinse galerijen van het Metropolitan Museum of Art in New York. Daags nadien opende Libanon een rechtszaak en verzocht het om de teruggave. The Return neemt ons mee terug in de tijd, om via transcripties van het proces en interviews met belangrijke getuigen het verhaal van de stierenkop te vertellen. Daarbij wordt de moeizame relatie tussen archeologisch erfgoed en nationale identiteit aangekaart. Rayyane Tabet beweegt zich in een scenografie die zowel aan een rechtbank als aan een anatomisch theater doet denken, en waarin het publiek tegelijk jury en toeschouwer is. Vertrekkend van de gekende feiten boort hij stap voor stap dieper in het duistere hart van het verhaal. Voor Tabet is het een manier om vragen te stellen over het opsporen en claimen van historisch erfgoed, en bij de rol van een staat die zijn verleden beter beschermt dan zijn heden.

read more

The Return

NL Op 8 juli 1967 werd een marmeren beeld van een stierenkop, daterend uit ongeveer 360 voor Christus en 33 cm groot, op-gegraven uit de tempel van Eshmun in Sidon, Libanon. Voor de inventaris van de opgraving werden toen vier foto’s genomen.
Vijftig jaar later, op 6 juli 2017, werd een huiszoekingsbevel uitgevaardigd voor de inbeslagname van een marmeren sculptuur van een stierenkop uit de Griekse en Romeinse Galerijen van het Metropolitan Museum of Art in New York. De volgende ochtend werd het beeldhouwwerk afgeleverd op het kantoor van de officier van justitie van de stad New York. Als bewijs van ontvangst werden vier foto’s genomen.
De daarop volgende rechtzaak, die moest uitmaken wie de rechtmatige eigenaar van de stierenkop was, hing gedeeltelijk af van de vraag of de vier foto’s die in Libanon waren genomen in 1967 hetzelfde object toonden als die in New York in 2017.
Dit is het verhaal van wat tijdens die 50 jaar en daarna is gebeurd…

Gebaseerd op de rechtszaak rond de repatriëring van een marmeren sculptuur van een stierenkop, onderzoekt The Return de problematische relatie tussen oude vondsten en de plundering van archeologische sites, kwesties rond cultureel erfgoed en nationale identiteit.
Aan de hand van transcripties en bewijsstukken die werden gepresenteerd aan het Hooggerechtshof in New York en deel uitmaken van onderzoeken die plaatsvonden tussen 2017 en 2021, gaat het werk dieper in op het verleden en de nieuwe levens van het object dat sindsdien is teruggeven aan Libanon.
Het beeldhouwwerk, dat vandaag te zien is in het Nationale Museum in Beiroet, werd opgegraven uit de Eshmun-site in de Libische stad Sidon in 1967. In 1981 werd het gestolen, in 1996 verkocht en in 2010 en 2015 nog twee keer doorverkocht voor het in 2017 terug opgeëist werd uit de Griekse en Romeinse Galerijen vn het Metropolitan Museum in New York, waar het in bruikleen was.
Uiteindelijk draagt The Return bij aan de vele gesprekken over hoe, waar, waarom en onder welke omstandigheden vondsten uit de oudheid in onze tijd bestaan.

Rayyane Tabet

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, KVS
Bedacht, ontwikkeld en gespeeld door: Rayyane Tabet
In opdracht van en geproduceerd door Kunstenfestivaldesarts
The Return werd in 2022 door de Friends van Kunstenfestivaldesarts ondersteund

website by lvh