Dit jaar kan je in de festivalbrochure een selectie teksten terugvinden uit Notes on Mother Tongues en The Autobiography of a Language van de Libanese schrijfster Mirene Arsanios. In het pamflet Notes on Mother Tongues onderzoekt Arsanios de historische en persoonlijke omstandigheden die hebben geleid tot het verlies van haar ‘moedertaal’, en mediteert ze over de relatie tussen moedertaal, moederschap en kolonialisme. Taal wordt gepresenteerd als een veld dat gevormd wordt door diasporische geschiedenissen, klassenverhoudingen en gebroken familiale erfenissen. In de bundel The Autobiography of a Language verzamelt Arsanios openhartige verhalen en essays die reflecteren over uiteenlopende onderwerpen: het transactionele karakter van zorg, de relatie tussen taal en seks, de ruimte tussen rouw en geboorte, en wat de grammatica niet kan bevatten.
Ik spreek over mijn taal in de derde persoon omdat het intiem kennen van mijn taal betekent dat ik de inherente tweedeling tussen ons aanvaard, een dialectiek van belichaming en vervreemding die onze relatie bepaalt. Mijn taal wantrouwt mijn inspanningen; ze heeft geen rotsvast vertrouwen in mijn vermogen om een taal te bedenken die overtuigend aantoont dat bepaalde gemeenplaatsen zoals “alles is met elkaar verbonden” ook werkelijk waar zijn. Ook ik heb twijfels over mijn taal; ze kan zich op elk moment tegen mij keren en mij woorden ontnemen. Zij weet niet dat ik ‘s nachts wakker ben terwijl zij slaapt, in een poging een syntax te bedenken die tegenstrijdige verhalen over eigendom en onteigening in een enkele zin kan vatten, zinnen waarin het slachtoffer ook de dader is.
(uit Notes on Mother Tongues, Ugly Duckling Press, 2020, vertaald door Kim Schepens)
Mirene Arsanios komt ook naar Brussel en zal een talk geven in het kader van ons discursief programma The Politics of Language.
Meer info: www.mirenearsanios.com