12 — 17.05.2022
Tijdens de laatste twee decennia bracht Bruno Beltrão een radicale verandering teweeg in de hiphop – door stijlen en houdingen van de Urban Dance te verweven met de principes van hedendaagse dans. Zijn choreografieën met Grupo de Rua worden gekenmerkt door fysieke felheid en een analytisch begrip van muziek en ruimte. De pulserende energie, lichamelijke aanwezigheid en grote virtuositeit van het gezelschap betoverden toeschouwers over de hele wereld. Maar hoe blijf je in beweging wanneer de huidige politieke en sociale toestand van je land alles lijkt te verlammen; wanneer belaging en haat de eenheid bedreigen en vrijheid, solidariteit, gelijkheid en democratie lijken te verstikken? Beltrão protesteert tegen de radicale ruk naar rechts en de recent ontstane fascistische bewegingen in Brazilië en elders. Zijn vorige performance Inoah leek al te getuigen van deze ommekeer in de samenleving. De choreografie focuste op onoplosbare conflicten en gewelddadige sociale tegenstellingen; als een stedelijk gevecht tussen solidariteit en exces. Nu komt hij terug naar het festival met zijn nieuwe creatie om een krachtig statement te maken over de noodzaak van verzet en beweging in een samenleving in de greep van conservatieve krachten.
Vanwege positieve tests op Covid-19 in het team moet de nieuwe creatie van Bruno Beltrão / Grupo de Rua op 12 mei 2022 worden uitgesteld tot zaterdag 14 mei om 15 uur. De tickets blijven geldig voor deze nieuwe datum. Tickethouders hebben per e-mail meer informatie ontvangen. Info en terugbetaling via tickets@kfda.be of +32 (0)2 210 87 37.
“Bevat wat we nu creëren alle tekenen van de turbulentie die rondom ons plaatsvindt? Of moeten we wat we maken nog verfijnen zodat het meer geëngageerd en politiek is?”
- Bruno Beltrão, The New York Times, 29.10.2019
Hoe blijf je in beweging als de actuele politieke en sociale situatie in je land alles lijkt te verlammen als een giftige mist? Als intimidatie en haat vrijheid, solidariteit, gelijkheid en democratie splijten en verstikken? De weerstand van de Braziliaanse artistieke scène komt traag op gang. Zo overweldigend groot was de stem en steun van het volk voor het ultrarechtse autoritarisme waarvan president Jair Bolsonaro voor internationale kunstenaars en intellectuelen het symbool is.
Bruno Beltrão, de sinds twintig jaar internationaal gevierde Braziliaanse choreograaf, was niet verbaasd door de radicale ruk naar rechts en de fascistische bewegingen in zijn land en elders. Al in zijn laatste stuk Inoah, intens als een bliksemende stormnacht, ging het over onoplosbare conflicten en gewelddadige sociale tegenstellingen. Een stedelijk gevecht tussen ontmoeting en confrontatie, agressie en overdaad, vijandigheid, solidariteit en wederkerigheid. Net zoals William Forsythe in het ballet een revolutie teweegbracht, zo doet Beltrão dat met hiphop. Hij verweeft stijl en houding van urban dance met de principes van hedendaagse dans. Zijn bewegingsvocabulaire bestaat uit snelle dynamische wijzigingen, hoge sprongen, head spins, salto’s, snelle kicks en duizelingwekkende twists. Zijn intense Grupo de Rua choreografieën worden gekenmerkt door fysieke heftigheid en een analytisch begrip van muziek en ruimte. De pulserende energie, lichamelijke aanwezigheid en hoge virtuositeit van het gezelschap betoveren het publiek over de hele wereld.
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse
Artistiekleiding: Bruno Beltrão | Regie assistent: Gilson Cruz | Met: Wallyson Amorim, Camila Dias, Renann Fontoura, Eduardo Hermanson, Alci Junior, Silvia Kamyla, Ronielson Araújo ’Kapu’, Leonardo Laureano, Antonio Carlos Silva | Belichting: Renato Machado | Muziek: Lucas Marcier / ARPX | Techniek: Sineir | Decor: Anderson Dias | Kostuums: Marcelo Sommer
Productie: Grupo de Rua in samenwerking met Something Great | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Künstlerhaus Mousonturm, Festival d’Automne à Paris en Centquatre, Wiener Festwochen, SPRING Performing Arts Festival, Sadler Wells, Kampnagel, Onassis STEGI, Culturgest, Teatro Municipal do Porto, Romaeuropa, Charleroi danse, Le Maillon – Théâtre de Strasbourg, Cité Musicale-Metz | Spreiding: Something Great
Een opdracht van Künstlerhaus Mousonturm in het kader van German Alliance of International Production Houses
Met de steun van Goethe Institut