17 — 19.05, 21 — 24.05

Trajal Harrell Zürich-New York

Welcome to Asbestos Hall

dans — premiere

La Verrière (Anderlecht)

Zitplaatsen zonder rugleuning | ⧖ ±40min | €16 / €13 | Beperkte capaciteit

Choreograaf Trajal Harrell nodigt ons uit voor een sfeervolle avond, meer ervaring dan voorstelling. Hij liet zich voor dit nieuwe project inspireren door de Asbestos Studio van de Japanse choreograaf Tatsumi Hijikata, grondlegger van de Butoh-dansstijl. Hijikata’s dansers repeteerden én woonden er, terwijl ze elders – vaak als ‘erotische dansers’ – de kost verdienden. Dagelijks leven en artistieke creatie vloeiden spontaan in elkaar over.

Harrell neemt, samen met vijf performers, zijn intrek in La Verrière en creëert er een ruimte voor onderzoek, ontwikkeling en ontmoeting tussen artiesten. Hiermee geeft hij uiting aan zijn visie op kunst als iets dat groeit vanuit wederzijdse inspiratie en bezieling. Gedurende iets meer dan een week gooit Harrell de deuren van zijn Asbestos Hall open voor het publiek. In een informele setting kan het proeven van twee versies van een choreografische en muzikale creatie gebaseerd op Koltès’ briljante theatertekst Dans la solitude des champs de coton.

Na producties voor de grote zaal zoals Maggie the Cat (Kunstenfestivaldesarts 2023) zijn we verheugd Harrell opnieuw te verwelkomen, ditmaal met een experimentele vorm die een unieke inkijk geeft in zijn creatieproces en het sluitstuk vormt van zijn lange reis rond Hijikata’s nalatenschap.

Gastoptredens
De gastoptredens zijn enkel toegankelijk voor degenen die een ticket voor een van de voorstellingen op dezelfde dag hebben aangekocht, waarbij de eerste bezoekersgroep na de voorstelling kan blijven en de tweede groep vroeger kan aankomen om de gastoptredens bij te wonen.

17.05: Talk: Legacy of Hijikata and Asbestos Hall Kyoko Iwaki & Sara Jansen
18.05: Met een muzikale performance van Santiago Latorre
19.05: Met een Butoh dansworkshop georganiseerd door Uiko Watanabe
21.05: Met een gesprek tussen Trajal Harrell en Eliel Jones. 
22.05: Lezing: The Nihilism of Yukio Mishima door Hugues Makaba Ntoto
23.05: Met een akoestisch percussieconcert van Aya Suzuki
24.05: Georganiseerde leesgroep met rile* over Koltès’ Dans la solitude des champs de coton (in het Engels, Franse reader beschikbaar)

read more

... open voor iedereen, en de uitkomst is onvoorspelbaar. We vragen jou, onze bezoeker, om open van geest te zijn, nieuwsgierig en genereus –Misschien ga je je vervelen, misschien word je betoverd, misschien geraakt... WELKOM

 

 

*

 

 

Het project Welcome to Asbestos Hall vormt het sluitstuk van Trajal Harrells zogenaamde ‘Hijikata-periode’. Die begon in 2013 met Used, Abused and Hung out to Dry in het Museum of Modern Art in New York, en werd oorspronkelijk gevoed door een denkbeeldige kaart waarop Harrell onder meer de Japanse danser en choreograaf Tatsumi Hijikata (1928–1986) en modeontwerper Rei Kawakubo van Comme des Garçons had gemarkeerd. Sindsdien groeide de reeks uit tot zesentwintig projecten, waaronder Dancer of the Year, The House of Bernarda Alba en Maggie the Cat. Welcome to Asbestos Hall borduurt voort op elementen uit deze eerdere werken. Harrell liet zich inspireren door de geest van de Asbestos Studio in Tokio, Japan. Die studio werd in 1952 opgericht door Akiko Motofuji in de wijk Meguro, aanvankelijk als thuisbasis voor de Nobutoshi Tsuda Modern Dance School. Tien jaar later werd de studio herdoopt tot Asbestos Hall (1). Tussen 1962 en 1986 was het de werkplek van Tatsumi Hijikata. Welcome to Asbestos Hall stelt niet het eindresultaat, maar het proces en de praktijk centraal: ontmoeting en samenwerking, verbeelding en experiment.

 

 

(1) Asbestos Hall was voor een hele generatie dansers tegelijk een woon- en werkplek. Ze repeteerden er en hadden er onderdak terwijl ze elders –vaak als ‘erotische dansers’– de kost verdienden. Dagelijks leven en artistieke creatie vloeiden spontaan in elkaar over.

 

 

Bezoek 1 en bezoek 2

Dit is geen première
Dit is een Anti-première
Dit is geen creatie
Dit is Process Art in wording
Wanneer je arriveert, zullen we bijna klaar zijn.
Dan keren we terug naar het begin, en starten we opnieuw.
We nodigen je uit om te kijken tot we de performanceruimte verlaten.
We vragen je niet te applaudisseren,
we zullen enkel groeten op de laatste dag van het project.
Je bent welkom tijdens de gastoptredens tussen de bezoeken door.
Gastoptredens aanvaarden applaus.
We nodigen je uit je studiobezoek te verlengen en te blijven hangen, voor, tussen of na de performances.
We nodigen je uit om een thee, drankje of snack te nuttigen die we hier aanbieden.
We nodigen je uit om af en toe de website van Kunstenfestivaldesarts te checken voor mogelijke pop-up of lastminute events, samenkomsten en uitnodigingen.
We nodigen je uit om anderen in je omgeving te verwelkomen.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, La Verrière
Choreografie, scenografie, kostuum- en geluidsontwerp: Trajal Harrell | Met: New Kyd, Perle Palombe, Stephen Thompson, Songhay Toldon, Challenge Gumbodete, Trajal Harrell, Vânia Doutel Vaz | Lichtontwerp: Stéfane Perraud, Trajal Harrell | Dramaturgie: Sara Jansen | Technische leiding en geluid: Santiago Latorre | Hoofd kostuums: Sally Heard | Productie, internationale spreiding en management: Björn Pätz
Productie: Zürich Dance Ensemble | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Holland Festival, Festival d’Automne à Paris, Tanzquartier Wien
Met de steun van Pro Helvetia | Met dank aan KWP Kunstenwerkplaats

website by lvh