12 — 19.05.2021
Mariano Pensotti / Grupo Marea Buenos Aires
Le public / Het publiek
theater / cinema
Frans, Nederlands, Engels, Pools, Spaans, Arabisch → FR, NL, EN | ⧖ 1h30
Een groep toeschouwers gaat het Brusselse Théâtre des Martyrs binnen, wacht het begin van het toneelstuk af en verlaat enige tijd later het gebouw. Het theaterstuk (dat fictief is, net zoals het publiek) krijgen we niet te zien. Wel volgen we in zes gefilmde afleveringen zes toeschouwers die in de zaal aanwezig waren. We ontdekken hoe het toneelstuk, een vorm van efemere kunst, in hun geheugen gegrift staat en hun leven in Brussel heeft beïnvloed in de 24 uren die erop volgden. De Argentijnse regisseur, dramaturg en regisseur Mariano Pensotti zet zijn lange geschiedenis met het festival verder met Le public / Het publiek, een eerbetoon aan het theater en aan Brussel. Op het Martelaarsplein, dat grenst aan het gelijknamige theater, kunnen we een echo horen van bepaalde scènes die al in zijn film aanwezig zijn. Na elke aflevering reconstrueren we beetje bij beetje, aan de hand van de tegenstrijdige verhalen van de zes toeschouwers, het theaterstuk dat we nooit te zien kregen. Met de pandemie in het achterhoofd onderzoekt Le public / Het publiek hoe een gemeenschappelijke ervaring gedeeld wordt en ons bestaan erdoor beïnvloed wordt. Deze ervaring herinnert ons eraan dat de podiumkunsten niet kunnen bestaan zonder publiek.
Le Public / Het publiek
We missen het om naar live theater te gaan kijken, we missen het om het publiek te zijn. We praten veel over theater, over de stukken die we zagen, degene die we niet kunnen zien, wat gebeurt er op scène en wat zal er gebeuren? Maar zelfs in normalere tijden komt het publiek nauwelijks aan bod. Wat zijn de verhalen van de mensen die naar een theaterstuk gaan kijken? Hoe hard veranderden hun levens door die theaterervaring? In welke mate werd wat ze zagen door hun geheugen vervormd?
Zoals we weten, is het kijken naar kijkend publiek soms interessanter en intrigerender dan wat er op scène gebeurt. Het is niet ongewoon dat de herinneringen van het publiek aan theaterstukken veel complexer zijn dan de stukken zelf.
Le Public / Het publiek is een film over theatertoeschouwers en de stad waarin ze leven. Het gaat ook over een theaterstuk dat we enkel ervaren door de vertelling ervan. Het is, misschien zonder dat het vooropgesteld was, een project over verhalen die onder de oppervlakten van de steden begraven liggen.
In Le Public / Het publiek is er een publiek dat naar een toneelstuk gaat kijken in een Brussels Theaterhuis. Het publiek gaat zitten vὁὁr de start van het stuk, leest het avondprogramma en praat met elkaar. Het stuk vangt aan maar we zien het niet. Wanneer het toneelstuk is afgelopen, zien we het publiek de Theaterzaal verlaten. We zouden 6 personen volgen, we zouden hun leven zien in de 24 uur na het stuk en op welke manier het stuk hun leven beïnvloedt. Elk verhaal is een kortfilm. Door ze te volgen en door te luisteren naar hun verhaal, slagen we – als echt publiek – erin het toneelstuk, dat het fictief publiek zag, te reconstrueren.
Le Public / Het Publiek is geen documentaire noch een sociologische studie over het publiek maar een poging om het publiek als een mogelijke, fictieve trigger te onderzoeken. Een publiek zijn betekent getransformeerd worden door fictie. We besloten om een publiek centraal te zetten en zo een fictie te creëren die misschien op haar beurt andere ‘publieken’ bijeenroept en transformeert.
Wat gebeurt er wanneer een publiek ophoudt louter een toeschouwer te zijn en een hoofdrolspeler wordt? In Brussel in 1830 kwam een publiek samen om een stuk in De Munt te zien en startte een revolutie. Een deel van dat publiek werd vermoord en begraven onder een plein, precies op de plaats waar nu een theater staat. Het huidige publiek verlaat de zaal en wandelt, zonder het te weten, op de graven van het revolutionaire publiek uit het verleden. Bijna 200 jaar later blijft de vraag relevant over wat er met het publiek dat uit de zaal komt gebeurt. De kracht van fictie is onbetwijfelbaar, de kracht van het publiek dat zich in een hoofdrolspeler transformeert is misschien nog onontgonnen terrein.
In een tijd waar het vaak onmogelijk is geworden een publiek te zijn, de transformerende ervaring van (samen) bij anderen zijn, een live fictie bijwonen, de onvervangbare ervaring van samen op dezelfde plek op hetzelfde moment te zijn en de mogelijkheid om die collectief te transformeren, ontstaat het verzet tegen het verdwijnen en opent die weerstand de deuren naar nieuwe verhalen.
- Mariano Pensotti / Grupo Marea
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Théâtre des Martyrs
Tekst en regie: Mariano Pensotti | Een creatie van: Grupo Marea (Pensotti, Tirantte, Vainer, Wasser) | Met: Alexandra Oppo, Sophie Dewulf, Kateljine Verbeke (Kort film 1), Tom Adjibi, Johan Leysen, Hervé Piron, Marie Christine Baeyens, Quentin Minon, Martin Verset (Kort film 2), Matteo Salamone, Amine Hamidou, Jeanne Brochen (Kort film 3), Stéphanie Van Vyve, Christophe Sermet, Maialen Arrano (Kort film 4), Karin Lechner, Manon Delauvaux, Tiuku Deplus, Maëva Nicol (Kort film 5), Juan Martinez, Rafael Espinel, Daniel Felipe Lopez Perez, Aran Bertetto, José Besprovany, Karim Chihab (Kort film 6) | Muziek: Diego Vainer | Muziek Kort film 5: Allegro Bárbaro van Bêla BARTOK | Aanpassing: Lyl TIEMPO | Art Concept: Mariana Tirantte | Artistiek productie: Florencia Wasser | Schilderij in kort film 2: Kaz Shirane | Artistiek leiding: Guillaume Orain Audooren | Fotografie directrice: Soledad Rodriguez | Assistent regisseur: Agustin Gagliardi | Montage: Alejo Moguillansky, Miguel de Zuviría | Montage assistente in Brussel: Maxime Jauret | Geluidspostproductie: Nahuel Palenque | Kleur postproductie, DCP: SiE7ECOLORES | Colorists: Guido Tomeo, Lucio Bonelli | Postproductie coordinator: Martín Larrea | Productieleider: Maëva Nicol | Productie assistente: Hugo Pennequin | Administratie: Daphné Vande Walle | Stagiair productie: Clarisse Lefebvre | Rekwisieten verantwoordelijk: Valentin Buyse | Kostuums verantwoordelijk: Prunelle Rulens Dit Rosier | Kostuums stagiaire: Maud Bargiacchi | Make-up verantwoordelijk: Tiuku Deplus | Een opdracht van het Kunstenfestivaldesarts in coproductie met Wrong Men, Théâtre des Martyrs, Shelter prod | Met de steun van: Tax shelter.be, ING | Producent (Wrong Men): Benoît Roland | Uitvoerent producent medewerkster (Wrong Men): Alexandra Boussiou | Productie (Wrong Men): Guillaume Schuermans, Anne Brandely, Maëva Nicol | Administratie, financiering (Wrong Men): Daphné Vande Walle | Met dank aan: Frédérique Chabaud, Jeannine Dath, Edith Klapwijk, Renee Lodewijckx, Iwein Scheer, Dorota Szeligowska, Anne-Sophie Van Neste, Sophie Vanstratum, Isabelle Wynen, Isabelle Hennes (Screen Brussels), Ann Paternoster en Doha Zemzemi (Service voyages), Julie Portelange en Marie Skubiszewski (Ambassade de Belgique en Argentine), Françoise Lambory (Synlab Laboratorie), Laurent Goldenberg (Suite Home), Clio Rosenoer (Boghossian Foundation Villa Empain), Le bourgmestre de la commune d’Uccle, Théâtre des Martyrs (Laetitia Doffagne, Christian Gutierrez Silva, Antoine Halsberghe, Luis Vergara Santiago), La Monnaie / De Munt, Musée du tram (Nicolas Van Hee, Cédric), Warwick Brussels (Alain Vanbist, Sarah Guillemard)
Le Public/Het Publiek is het project gesteund door de Friends in 2021