01 — 30.10, 01.11.2020
Tania Bruguera, gevestigd in Havana, is een van de meest prominente hedendaagse, Cubaanse kunstenaars. Haar praktijk is vormgegeven rond het concept van Arte Útil, een artistieke visie waarbij kunst effectief kan werken in het gewone leven. Vanuit deze filosofie ontwikkelde ze de afgelopen jaren een sterke interesse in experimentele pedagogie en het potentieel ervan om de hiërarchieën van kennis te bevragen en ondermijnen. Een voorbeeld hiervan is de School of Integration, die mensen met een migratieachtergrond in staat stelt hun kennis te delen met de inwoners van de plaats waar ze op dat moment gevestigd zijn. Voor The Diasporic Schools creëert ze een nieuw platform, een open telefoonlijn, om privédiscussies en politieke gesprekken tussen voor elkaar onbekenden van de Cubaanse diaspora en Cubanen die op het eiland wonen mogelijk te maken en te vergemakkelijken. Als gevolg van de propaganda van de regering, die de Cubaanse diaspora heeft afgeschilderd als verraders en lafaards, is de relatie tussen Cuba en diaspora bijzonder complex. Desalniettemin is het tegenwoordig meer dan ooit nodig om bruggen te bouwen, ontmoetingsplaatsen te creëren en samen te graven in het gedeelde erfgoed en zorg te dragen voor de mogelijke toekomst. In 2017 presenteerde Tania Bruguera Endgame in het kader van Kunstenfestivaldesarts, een radicale enscenering van Samuel Beckett's toneelstuk. Jaar na jaar, en met dit nieuwe project opnieuw, zet Tania Bruguera door en blijft ze artistiek uitgesproken en geëngageerd, zowel lokaal als internationaal.
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts
Een project door: Tania Bruguera
Een opdracht en een coproductie van het Kunstenfestivaldesarts in het kader van The Diasporic Schools