Markus Selg
Markus Selg is multidisciplinair kunstenaar. In zijn scenografische installaties smelten video, beeldhouwkunst, architectuur en performance samen in immersieve ruimtes en op rituele podia die een nieuwe dynamiek creëren tussen archaïsche mythes en digitale technologieën. In 2009 organiseerde hij met Werner Herzog en Jannis Kounellis de tentoonstelling Spuren der Sonne. Zijn langspeelfilm Das Ewige Antlitz ging in première in Praag in 2012. Drie jaar later toonde het Frans Halsmuseum een retrospectieve tentoonstelling van zijn werk, Primitive Data. Sinds 2015 werkt Markus Selg nauw samen met de theaterregisseur Susanne Kennedy, bijvoorbeeld voor Coming Society (2019) en Ultraworld (2020), beide gepresenteerd in Volksbühne Berlin. Voor Ultraworld ontving Selg de Faust Award 2020 voor beste scenografie. I AM (VR) (2020), hun gezamenlijk Virtual Reality Experience-project, ging in première op Theater Commons Tokyo en in 2022 ensceneerden ze de opera Einstein on the Beach van Philip Glass in het Theater Basel.