Bárbara Bañuelos & Carles Albert Gasulla Madrid
Bárbara Bañuelos werd opgeleid, misleid en onderging transformaties tussen Burgos, Madrid, Londen en New York. Ze combineert haar theaterwerk met muzikale projecten. Haar onderzoeks- en creatieprocessen beginnen vanuit een autobiografisch « ik » dat zich uitbreidt naar een « wij ». Ze verbindt concepten als geheugen, verbeelding, tijd en reality-fictie en verwerkt ze in theaterstukken. In de theaterzaal verschuiven deze concepten van de persoonlijke sfeer naar de sociale. 90dB was haar eerste theatrale werk waarmee ze de Injuve Award won in 2019. Met de voorstelling Inventory, Memories of a Vacuum Cleaner, honderden afgedankte voorwerpen en stapels papier die ze over een tijdspanne van meer dan 20 jaar verzamelde, reisde ze van tentoonstellingsruimte naar theaterzaal: Abadia Theater, ElMusac, Artium, Caixa Forum, Pradillo Theater, Open Scene Festival… My father Was Not A Famous Russian Writer, maakt deel uit van haar meest recente werk. Deze theaterdocumentaire over het lichaam en mentaal lijden werd gepresenteerd op het BAD Festial, Abadia Theater, Sâlmon Festival, Mercat de les Flors, IDEM Festival, La Casa Encendida, Artium… Making it Through the Night is haar nieuwste werk.
Carles A. Gasulla. “Ik ben geboren in Barcelona in 1960 zonder dat iemand hierover naar mijn mening vroeg en zonder te weten waarom precies. Ik besliste mijn leven te wijden aan de vruchteloze gewoonte van het overleven. Na een kinder- en pubertijd met veel meer schaduwzones dan licht en jonge jaren die grotendeels verloren gingen aan mijn job als vertaler-tolk in een mechanisch atelier, studeerde ik Germaanse Filologie (eveneens zonder dat iemand mij erom vroeg) aan de Universiteit van Barcelona. Dit mondde uit in een nutteloze carrière, als er ooit al sprake was geweest van een carrière. Na tien maanden Erasmus-uitwisseling in Duitsland, keerde ik terug naar Barcelona, even arm als toen ik vertrok. Sindsdien werk ik voor verschillende bedrijven, waarvan geen enkele winstgevend is. Ik ben ongeveer vier jaar lid van Radio Nikosia, een organisatie opgericht door mensen met en zonder een achtergrond van medicatie voor hun lijden. Ik werkte samen met Bárbara Bañuelos en Radio Nikosia in het Sâlmon Festival in 2018 en 2019. Ik maakte er radioprogramma’s over performatieve kunsten. De programma’s waren een ontmoetingsplek en boden ruimte voor reflectie met als doel gangbare concepten vanuit het standpunt van de performatieve kunsten en mentaal lijden te bevragen.”