08 — 12.05.2020
Vlugge en trage kronkelende heupbewegingen wisselen elkaar af en vloeien over naar het soepele golven van de lendenen … De choreografie van de Frans-Ivoriaanse kunstenares Nadia Beugré laat vijf dansers enkel vanop de rug zien. Ze put daarvoor inspiratie uit danstechnieken en -stijlen waarbij voornamelijk het bekken wordt gebruikt. Door het nadrukkelijke gebruik van het achterwerk stelt ze in vraag wat doorgaans als mannelijk wordt beschouwd. De genderkwestie is steeds latent aanwezig in het werk van Nadia Beugré. In L’homme rare wordt ze op een meer frontale manier aangepakt: de mannelijke / vrouwelijke kenmerken worden omgewisseld en de aandacht voor het lichaam en de eigenschappen die we aan bewegingen van het lichaam toedichten, worden in vraag gesteld. Vertrekkend van een spel dat onze perceptie over gender op de helling zet, duwt de choreografe ons in een voyeuristische rol. Ze put hierbij uit research die ze deed naar de historische en actuele benadering van het lichaam, meer specifi ek het zwarte en mannelijke lichaam. Aan de basis van L’homme rare ligt een reeks foto’s van slavenmarkten in Ivoorkust die de kunstenares heeft onderzocht. Zo wordt de voorstelling ook een refl ectie over de mercantiele blik op die zwarte lichamen die Europeanen er tot op vandaag op nahouden.
Zie ook:
Artist talk
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts-Théâtre Les Tanneurs
Creatie en choreografie: Nadia Beugré
Performers: Lucas Nicot, Daouda Keita, Nadim Bahsoun, Vadel Guei
Technische leiding en belichting: Anthony Merlaud
Extern oog: Faustin Linyekula
Productie: Studios Kabako / Virginie Dupray, met de steun van Latitudes Contemporaines
Coproductie: Kunstenfestivaldesarts ; Théâtre de la Ville ; Festival d’Automne à Paris
; Montpellier Danse 2019/2020 résidence de création à l’Agora, cité internationale de
la danse, met de steun van Fondation BNP Paribas ; CCN2, Centre Chorégraphique
National de Grenoble ; Centre Chorégraphique National d’Orléans – direction Maud
Le Pladec ; Kunstencentrum Vooruit ; Musée de la Danse, Centre Chorégraphique
National de Rennes et de Bretagne ; BIT Teater garasjen
Met de steun van: L’échangeur CDCN Hauts-de France (Studio Libre)
Nadia Beugré
Nadia Beugré zet haar eerste stappen in de danswereld in het Dante Théâtre waar ze de traditionele dansen van Ivoorkust verkent. Ze begeleidt Béatrice Kombé bij de oprichting van het gezelschap Tché-Tché in 1997. Het gezelschap dat met meerdere internationale prijzen bekroond wordt, treedt op en geeft workshops in talrijke landen.
Nadia creëert vervolgens de solo Un espace vide: Moi, die in Groot-Brittanië, Frankrijk, Burkina Faso, Tunesië en de VS wordt voorgesteld. Ze volgt eveneens de opleiding Outillages Choréographiques (Ecole des Sables van Germaine Acogny, Senegal) en treedt in 2009 toe tot het trainingsprogramma Ex.e.r.ce - Dance et Image (artistieke leiding van Mathilde Monnier) in het Centre Choréographique de Montpellier, waar ze begint te werken aan haar solo Quartiers Libres. Deze creatie wordt eerst voorgesteld in het Théâtre de la Cité Internationale in Parijs, en vervolgens in de VS, in talrijke Franse en Europese steden en in Brazilië.
Nadia creëert in 2015 haar eerste groepsstuk Legacy, dat in première gaat op het Festival La Bâtie in Genève. Legacy werd sindsdien voorgesteld op het Théâtre de la Cité Internationale in het kader van het Festival d'Automne in Parijs, op het Holland Festival in Amsterdam, in Bergen (Noorwegen), Darmstadt (Duitsland), Strasbourg, Toulouse, Arles, Lille, Rennes (Frankrijk) en München (Duitsland).
Haar creatie uit 2017, Tapis Rouge, geïnspireerd op de korte versie die in 2014 werd voorgesteld in de sectie Sujets à vif / SACD op het festival van Avignon, was onder andere te zien op het Festival La Bâtie in Genève, het Festival d'Automne in Parijs en het festival Montpellier Danse.
In 2018 creëert ze Roukasskass Club, en momenteel werkt ze aan de creatie van L'homme rare, dat in 2020 in première gaat.
Nadia Beugré werkte samen met verscheidene artiesten zoals Seydou Boro, Alain Buffard, Dorothée Munyaneza, Boris Charmatz, Bernardo Montet en Faustin Linyekula.
Ze is podiumresidente in de Vooruit in Gent (2017 - 2021).