Pieter De Buysser
Pieter De Buysser (1972) is een Belgische theater- en filmmaker en schrijver. Hij woont en werkt in Brussel. Hij studeerde filosofie in Antwerpen en Parijs. De Buysser schrijft fictie en non-fictie, zowel voor het theater als daarbuiten en voert op het podium zijn eigen teksten op – als niet-clown, speculatieve realist en ‘transformatador’. Zijn fabels zijn politiek, radicaal, episch en concreet. Zijn stukken werden gemaakt in opdracht van, en ook uitgenodigd op, verschillende huizen en festivals zoals het Kunstenfestivaldesarts, het Kaaitheater (Brussel), de Berliner Festspiele, het Festival van Taipei, de Biënnale Wiesbaden, New Plays from Europa, het Dublin Festival, het Melbourne Festival, het Baltoscandal Festival, het Archa Theatre (Praag), het Théâtre de la Bastille (Parijs), de Fondation Cartier Parijs en HAU Hebbel am Ufer (Berlijn) ... De laatste jaren reisde hij door Europa en daarbuiten met het toneelstuk An Anthology of Optimism, (met Jacob Wren, 2009) en met zijn monologen Book Burning (2012) en Landscape with Skiproads (2014). Zijn laatste stuk The After Party, over het nalatenschap van Václav Havel, ging in première in maart 2017 in het Archa Theatre in Praag. Zijn geschriften werden vertaald en opgevoerd in het Pools, Frans, Duits, Italiaans en Engels. Naast zijn werk voor theater regisseerde hij vier korte fictiefilms, De Intrede, Solar, The Ambassador en You know you’re right. Zijn eerste roman De Keisnijders werd in 2012 door De Geus (BE) gepubliceerd en in 2016 in het Tsjechisch vertaald. Pieter De Buysser ontving de Emile Zola prijs in 1998, de Trofee Dwarse Denker in 2011 en de Marie Kleine-Gartman Pen in 2012. In 2015 richtte hij samen met Thomas Bellinck een nieuw productiehuis op: ROBIN.