Nadia Beugré
Nadia Beugré groeide op in Abidjan, in Ivoorkust. In 1995 zet ze haar eerste danspassen op een podium als lid van het Dante Théâtre. Twee jaar later is ze één van de oprichters van TchéTché, het baanbrekende dansgezelschap van Béatrice Kombé, waarmee ze jarenlang zal toeren en lovende kritieken oogst over het hele Afrikaanse, Europese en Noord-Amerikaanse continent. Ze volgt een opleiding aan de Ecole des sables van Germaine Acogny in Senegal en wordt in 2009 lid van Ex.e.r.ce, het vormingsprogramma van Mathilde Monnier voor getalenteerde, beloftevolle choreografen aan het Centre Choréographique National de Montpellier. Al snel maakt ze haar eigen voorstellingen, waaronder de nog steeds toerende solo Quartiers libres uit 2012. Legacy, haar eerste groepsvoorstelling, ging in première op het La Bâtie festival in Genève in 2015 en was ondermeer ook te zien op het Festival d’Automne à Paris. Na Tapis Rouge (2017) en Roukasskaas Club (2019), maakte Beugré L’Homme rare (2020), een performance voor vijf mannen. Datzelfde jaar ontwikkelde ze de choreografie voor Atem, een muziekstuk van het Darmstadts Staatstheater waarmee ze in 2022 ook Entre deux maakte. Beugré verschijnt ook zelf op scène als performster in het werk van collega-choreografen zoals Seydou Boro, Alain Buffard, Dorothée Munyaneza, Bernardo Montet, Boris Charmatz en Robin Orlin in 2022. In 2017 startte Nadia Beugré met een zes jaar durende residentie in De Vooruit in Gent en sinds 2021 is ze associate artist van de Briqueterie in Vitry-sur-Seine en aan ICI CNN de Montpellier Occitanie. Nadia Beugré richtte recent haar eigen dansgezelschap op in Montpellier, genaamd Libr’Arts: een platform voor productie, spreiding maar ook opleidingen tussen Frankrijk en Ivoorkust.