Tree Identification for Beginners

    15/05  | 20:30
    16/05  | 20:30
    17/05  | 20:30

€ 8 / € 6 (-25/65+)
35min
EN > NL / FR

In de turbulente zomer van 1966 wordt een twintigjarige Marokkaanse studentesocialiste, samen met zo’n 50 andere Young African Leaders, uitgenodigd voor een rondreis in Amerika ‘ter lering van democratie’, gesponsord door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze episode uit het leven van haar moeder vormt het vertrekpunt voor de nieuwe film van Yto Barrada – beeldend kunstenares en medeoprichter van Cinémathèque de Tanger. Met Tree Identification for Beginners combineert Barrada film met textiel en geluidskunst. Ze volgt haar moeder in de ontdekking van het Panafrikanisme en de Black Power-beweging en de poging om het stereotyperende, Amerikaanse narratief te hijacken. Het verhaal bevindt zich op de breuklijnen tussen politieke geschiedenis, familie, mythe en fictie. Met kinderspeelgoed uit de jaren 60 laat de film op een ironische manier zien hoe het leren herkennen van eenvoudige geometrische vormen niet veel verschilt met ons stereotyperend denken over ‘de ander’. Een speelse reflectie op de gelijkenissen tussen politieke propaganda… en infantiele pedagogiek.

Film door
Yto Barrada   

Producent
Sean Gullette   

Montage
Maxwell Paparella & Kate Abernathy   

Directeur van fotografie
Steve Cossman   

Animatie
Steve Cossman & Yto Barrada Foley   

Kunstenaars
Yto Barrada, Steve Cossman, Rachel Abernathy-Guma   

Post-Productie klank
Filipe Messeder & Matthew Curry   

Taalcoaching voor Yto Barrada
Alaina Ferris   

Gecureerd door
Adrienne Edwards in het kader van Performa 17 (Afroglossia Film program)   

Stem
Yto Barrada, Sanford Biggers, Allen Frame, Ashley Fure, Sean Gullette, Arana Hankin, Ishion Hutchinson, T. Geronimo Johnson, Peter Benson Miller   

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Beursschouwburg   

Met de steun van
Kunstenfestivaldesarts, the Ford Foundation, Performa Commissioning Fund & Pace Gallery   

Met dank aan
Mounira Bouzid El Alami, The Amistad Research Center, The American Academy in Rome, Ashley Fure, Ruy Garcia, Victoria Mangianello, Pace Gallery, Elodie Pong, Nadja Zimmerman, Mono No Aware, Tamara Corm, Jared Ellner

Back to top

“Al sinds 1989 breng ik veel tijd door in Tanger, waar ik Barrada heb ontmoet, die sindsdien een grote bijdrage heeft geleverd aan het culturele welbevinden van de stad door de sfeervolle Cinema Rif uit de jaren ‘40 te restaureren (onder de naam Cinémathèque de Tanger). Ze heeft er het voornaamste filmarchief van het land van gemaakt en eveneens doet het dienst als hippe ontmoetingsplek en cultureel centrum.  

Barrada’s naïeve houten maquette van de cinema in de tentoonstelling maakt deel uit van een reeks die ze voor alle oude filmhuizen in de stad heeft gemaakt. Veel van de stukken in de show werden gemaakt uit stoffen die de onvermoeibare Barrada zelf heeft geverfd en aaneengestikt om Frank Stella-achtige beelden te creëren. Momenteel treft ze voorbereidingen om een botanische tuin in Tanger te openen en er de ongeveer 500 planten waar je kleurstoffen aan kan onttrekken tentoon te stellen. Ik ben op weg naar haar studio in Brooklyn om dat perfecte mauve te proberen evenaren – wens me geluk.  

In al die jaren dat ik in de stad kom, heb ik nooit echt gesnapt waar de vreemde rollende dadaïstische bouwsels van buizen en kranen die je soms op de voetpaden tegenkomt toe dienen. Blijkbaar zijn ze een soort visitekaartjes van rondtrekkende loodgieters die hun koopwaren en hun beschikbaarheid aanprijzen. Barrada heeft ze in een collectie samengebracht – ze heeft er zelfs een aantal meegenomen naar de States voor haar installatie. Barrada’s politiek geëngageerde moeder, Mounira Bouzid el Alami, stichtte Darma als een veilige onderwijsplaats voor vrouwen en kinderen in de stad. Haar activisme is al decennia oud. In 1966 werd ze uitgenodigd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor een “cultural appreciation tour” in de Verenigde Staten, samen met een groep andere “jonge Afrikaanse leiders”. Het Ministerie kan de trip maar een gedeeltelijk succes hebben genoemd, want hoewel de deelnemers onder de indruk waren van de infrastructuur en technologische voorsprong van de Verenigde Staten, waren ze teleurgesteld door het gebrek aan culturele verfijning. Barrada heeft het dagboek en de reisverslagen van haar moeder naast het perspectief van de organisatoren gelegd en verwerkt tot Tree Identification for Beginners (2017), een stop-motion animatiefilm die speelgoed van Montessori gebruikt om het verhaal tot leven te brengen.”

Uit het artikel ‘A Moroccan Artist’s Love Letter to Tangier Explores Recollections Personal and Political in a New Exhibition’ van Hamish Bowlen voor Vogue (6 april, 2018)

Back to top

Yto Barrada is een Marokkaanse kunstenaar. Ze studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Sorbonne en fotografie in New York, waar ze nu woont. Haar werk – zowel fotografie, film, beeldhouwkunst, prints als installaties – vond zijn oorsprong in de eigenaardige omstandigheden van haar thuisstad Tanger. Barrada’s werk werd tentoongesteld in Tate Modern, the Barbican, MoMa, the Met, Renaissance Society, Witte de With, Walker Art Centre, Whitechapel Gallery (Londen) en de Biënnales van Venetië van 2007 en 2011. Barrada is ook de stichtend directeur van de Cinémathèque de Tanger. Ze was de Deutsche Bank Artist of the Year in 2001, de Robert Gardner Fellow in Photography in 2013 (Peabody Museum, Harvard University), won de 2015 Abraaj Group Art Prize en haalde de shortlist van de Marcel Duchamp Award in 2016.

Back to top