ORPHIC EXUBERANCE VS SOLAR CAPITALISM

Eu queria ser uma abelha pra pousar em tua flor

    06/05  | 20:30
    07/05  | 20:30
    13/05  | 20:30
    14/05  | 20:30
    20/05  | 20:30
    21/05  | 15:00

€ 14 / € 11 (-25/65+) / € 16 / € 13 (-25/65+)
± 1h / ± 3h (in and out)
EN > NL / FR

Ontmoet de artiesten na de voorstelling op 7/05

De zon, met haar kracht en verschijning, speelt al eeuwenlang een belangrijke rol in mythen en verhalen van vooruitgang en productiviteit. We kunnen spreken van een nietsontziend ‘zonnekapitalisme’: daglicht, de getijden, dierlijke voortplanting, … alles maakt deel uit van deze kapitalistische machine. Zelfs kosmologie loopt het risico gekoloniseerd te worden. Een groep artiesten uit verschillende disciplines (dans, performance, geluid, …) tracht de niet-productieve – bijna destructieve – identiteit van de zon opnieuw te erkennen. Met prachtige kostuums, bewegingen en ritmes articuleren ze een archaïsche, pre-kapitalistische – en tegelijk futuristische – verbeelding. Voor de twee laatste (en langere) uitvoeringen worden andere artiesten/performers uitgenodigd, waardoor ook de vorm van de performance zelf voortdurend in beweging blijft.

Zondag 6 mei — 20:30>21:30
CLOVIS HORIZON 
Eu queria ser uma abelha pra pousar em tua flor...
special guest: Bartira

Maandag 7 mei — 20:30>21:30
TRAGEDIA CLOVIS I  
no guts no galaxy - me diz a reza que eu reza me diz a reza que eu reza me diz a reza
special guest: Bartira

Zondag 13 mei — 20:30>21:30
TRAGEDIA CLOVIS II
um pente é um pente cataclisma - a desert is a desert
special guest: Las Chicas

Maandag 14 mei — 20:30>21:30
GEOLOGICAL SUMMIT, LA CUMBRE DE LOS POETAS AUTONOMOS 
produções pedra q ronca
special guests: Las Chicas en Tarek Halaby

Zondag 20 mei — 20:30>23:00 -- onderbreking -- Maandag 21 mei 15:00>17:00
CLOVISCEEN / CLOVISCENO - TEATRO CIBERNÉTICO 
13000 URCYBP (uncalibrated radiocarbon years beyond present)
 
special guests: Bartira, Enkidu, DJ Vinicius Variações

Zie ook
Art & Populism - Brazilian arts under attack op 18/05 – 18:30

Tekst & research Leandro Nerefuh   

Concept & uitvoering Caetano, Cecilia Lisa Eliceche, Ribidjunga Cardoso   

Materiaal onder licentie Libidiunga Commons 2018 

Entitijten (Clovis Culture)
MARINHEIRIN 
Geadapteerd door ‘turma os crías’,  2014  

MI MAMA ME MIMA
Geadapteerd door ‘turma união realengo’, 2016 

ENCARNADO RUBRONEGRO, LADRÃO DO FOGO DO SOL
Origineel design libidiunga cardoso, 2018

SURRUPIRINHA
Geadapteerd door turma ontbekend, 2008

Special guests Bartira, Dj Vinicius Variações
  

Met dank aan kika, gó e maria (a xeretinha), lu mugayar, cidinha, camila prima, aninha, marssares, solo shows são paulo, seu hélio (oráculo de realengo)

Presentatie Kunstenfestivaldesarts, KVS

Productie Kunstenfestivaldesarts  

Coproductie Kunstenwerkplaats Pianofabriek (Brussel), wpZimmer (Antwerpen)

Residentie partners Kunstenwerkplaats Pianofabriek (Brussel), wpZimmer (Antwerpen), Stuk (Leuven), KVS top (Brussel), Nadalokal (Vienna) 

Programmatie partners Kunstenfestivaldesarts, Centrale Fies (Dró, 2017), Live Arts Week VII, Xing (Bologna, 2018)

Back to top
ORPHIC EXUBERANCE VERSUS SOLARCAPITALISM, THROUGH AN INTERPRETER

In the beginning, there was a luminous bang, and vapours. besides, a new cosmic era took up the thread of eternal becoming. 

the Sun would come to an end, so they believed, that everything had been regulated from eternity. the passage to a new Sun or a new epoch was to occur catastrophically through a radical hecatomb, which would instantaneously revolutionize the universe.

Antú ie máy
Antú ie máy
Antú ie máy

under what conditions life will necessarily cease to exist? beings only die to be born. plants rise in the directions of the Sun and the core of the earth. matter forms and instantaneously join o fluxo. disasters, revolutions and volcanoes do not make love to the stars, they antagonise with the heavens.

thinking spirits understood the end of the world in terms of the end of the forest-of-all-spheres and the elimination of any future time. they called it ‘absolute evil’ or ‘Solar Capitalism had covered everything’.

what remains after the extinction of the Sun? an impenetrable burned disk. erasing one myth and creating another. Solar Capitalism will try anything to reignite the sun. which means to reignite the core of the earth as une machine puissante. which means bots drones algorithms waters metals rocks gases human bodies seeds, all naphtha burning fuel. all earth is all fossil fuel for the Solar Empire that strive to rule from satellites and such. striving to outdo Earth, Solar Capitalism strives to be the inextinguishable fire itself. napalm nafta benzine petroleum blood cacao pimenta chilly, coconut oil, frisoles, chia, maiz. the reign of the Sixth Sun, Sol invictus. 

the search for reason for the world was the necessary manifestation of a being that assumed an unstable, vertical position. hence all the back pain and knee problems humans have. they are só arrogant. now they want to space x the red planet and set up colony. 

– Poor devils, they do not know that we are also demonic. Laughter.

– To you, to all of you together who dwell in this land we have come here to hear your laments… and nothing will save you from thermal death. not any device you might create. not any chemo. not any shelter. only plants who only show themselves to those they appreciate.

some people say that solar laziness is…

the natives laziness is the conscious sabotage of the colonial machine; on the biological plane it is a remarkable system of auto-protection; and in any case it is a sure brake upon the seizure of whole enclaves by occupying powers. what power does the Sun have against a people who enjoy the rythms of their own lombra?
o Sol da idade e o sal das lágrimas. a sábia preguiça Solar.

– There is nothing new under the Sun. But there are new Suns.

each sacred thing must be in its proper place. if one sacred thing is lost, the entire order of the universe is destroyed.

expenditure? no!
expenditure? yes!
expenditure? maybe!

if a Clovis Horizon suck up the heat from the sun my bodies will explode into a million volcanoes.

and we will have paid back our cosmological debt to nature. and we will have concentrated again in the form of billion-ton clouds of magnetized gas which will again produce suns, planetary systems, etc. and we shall celebrate with barbaric music.

Back to top

Caetano (Salvador, Brazilië 1980) is een kunstenaar die graag de zombie-gedreven noties van creativiteit uitdaagt. Hij ontwerpt ruimtes en situaties die het vervreemde (menselijke) lichaam in het centrum van de cybersfeer brengen.

Cecilia Lisa Eliceche (Wallmapu, Argentinië 1986) is een danseres en choreografe die het meer dan 500 jaar durende kolonialisme doorkruist. Ze is gefascineerd door het eindeloze potentieel van het lichaam en bewegingen en vat dans op als een taal waarmee we kunnen experimenteren en oefenen.

Leandro Nerefuh (Bertioga, Brazilië 1975) is een kunstenaar die werkt met formele vertalingen van historische verhalen, met een speciale interesse in Latijns-Amerika. Hij is de oprichter van PPUB, een politieke partij actief in Brazilië, Paraguay en Uruguay, en steunt Sonia Guajajara als kandidaat-president van Brazilië. 

Ribidjunga Cardoso is een lid van Clovis culture.

Back to top