A.G.U.A.

    18/05  | 20:30
    19/05  | 20:30
    20/05  | 18:00

€ 16 / € 13 (-25/65+)
1h 20min

Staand / geen zitplaatsen
Ontmoet de artiest na de performance op 19/05

De sculpturale performances van Gwendoline Robin verbinden het lichaam met de natuurelementen vuur, aarde, water en lucht. In haar nieuwe creatie A.G.U.A. activeert ze samen met danseres Louise Vanneste verschillende installaties, opgesteld rond een groot wateroppervlak. Via vluchtige, menselijke acties en natuurlijke reacties raakt het steriele landschap verstoord. Geluid, beweging en materie wekken een reeks tableaus tot leven – trillend, kokend of explosief. Robin associeert kunst met wetenschap en verkent de fysieke staat van stoffen en materie. Haar interventies dragen een hernieuwde relatie tussen mens en omgeving in zich, al is de dreiging van vervuilende schoonheid en onherstelbare verandering nooit veraf…

Concept, regie & choreografie
Gwendoline Robin

Assistentie choreograie & dramaturgie
Ida De Vos

Artistiek advies & belichting
Simon Siegmann

Met
Gwendoline Robin & Louise Vanneste

Stemonderzoek
Kadi Abdelmalek

Wetenschap medewerker
Hervé Caps

Video
Sylvestre Gobart

Fotografie
Jorge de la Torre

Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Les Halles de Schaerbeek

Productie
Kunstenfestivaldesarts, S.T. 10-13

Uitvoerende productie
Entropie Production

Met
Grand Studio

Coproductie
FAR° Festival des Arts Vivants, Les Halles de Schaerbeek, Le Vivat Scène conventionnée d’Armentières, NEXT vzw, Théâtre de Liège dans le cadre du Festival Impact, La Coop asbl

Partners
Grand Luxe Ballet de l’Opéra national du Rhin, Kunstencentrum BUDA, La Bellone – Maison du Spectacle, Université de Liège

Met de steun van
Cocof – Scènes Chorégraphique, Commission Interdisciplinaire Fédération Wallonie-Bruxelles, Shelterprod, Taxshetler.be, ING & Taxshelter of the Belgian Federal Government

Back to top

Gwendoline Robin, een visuele en performancekunstenaar gevestigd in Brussel, heeft een internationale reputatie ontwikkeld met haar werk, dat de verhouding tussen mens en natuur verkent. Haar nieuwste creatie A.G.U.A. gaat die confrontatie met de natuur opnieuw vol aan.
Gwendoline Robin In de visuele kunsten zie je zelden hoe de kunstenaar te werk gaat. Ik dacht dat het interessant zou zijn om dat aspect ook eens te tonen. Zo kwam ik ertoe om een performance aan mijn werk toe te voegen. Het publiek wordt op die manier een actieve getuige.  

Je werk staat op een kruising tussen het beeldhouwkundige en het performatieve, het poëtische en het wetenschappelijke. Je deinst (soms letterlijk) niet terug van een beetje vuurwerk.
GR
Ik heb altijd graag met materialen gewerkt die je niet helemaal kunt controleren. De uitvoeringen hebben vaak een verband met natuurlijke elementen als water, vuur of aarde. Vulkanen, geisers, de woestijn: het zijn allemaal inspiraties. De bescheiden positie van de mens ten opzichte van die sterke elementen is een leidraad doorheen mijn performances. 

Enkele van je reizen hebben ook een rol gespeeld bij de creatie van A.G.U.A.
GR
Toen ik de Atacamawoestijn in Chili doorkruiste, een van de droogste plaatsen ter wereld, kreeg ik het idee om het beeld te gebruiken van een immense vlakte waar water zeer schaars en kostbaar is. Er bestaat ook een interessante film over de Atacamawoestijn: Nostalgia de la Luz van Patricio Guzmán. Die maakt de link tussen de woestijn en sterrenstof en kometen die hun sporen hebben nagelaten op de aarde. Op het Punta Arenasfestival in Patagonië raakte ik ook gefascineerd door de verhalen over uitgestorven inheemse volkeren, van wie de rituelen en liederen nog altijd getuigen van hun harmonieuze relatie met de natuur.

Stemmen voegen ook een extra laag aan de performance toe, met ondermeer de danser Louise Vanneste.
GR
We zijn geen zangers, dus de klanken die we voortbrengen zijn meer een vage herinnering aan de liederen van de oude volksstammen. Louises aanwezigheid helpt om de eenzaamheid van die grote vlakten echt tot leven te roepen.

Ten slotte is er ook een subtiel verband met de wetenschap, want het Festival de Liège heeft Robin in contact gebracht met professoren in de oceanologie en astronomie, die haar allerlei  instrumenten en technieken hebben bijgebracht. 

(MB, Bruzz)

Back to top

Sinds haar opleiding in de plastische kunsten bouwt Gwendoline Robin al meer dan 20 jaar aan een oeuvre op het snijpunt van installatie en performance waarbij ze haar lichaam op het spel zet en in gevaar brengt. Vuur en explosieven, glas en aarde maar ook water zijn de elementen waarmee ze aan de slag gaat tijdens kortstondige acties waarbij tijd en ruimte lijken samen te vallen. Sinds 2005 toont ze haar performances op internationale festivals in Europa, Canada, Chili, Australië en Azië. In 2007, tijdens een residentie bij de Hallen van Schaarbeek en de Zondagen van de Dans, ontmoette ze Ida De Vos waarmee ze sinds 2009 samenwerkt in haar onderzoek naar beweging en verplaatsing in de ruimte. Ze gaat verschillende samenwerkingen aan met kunstenaars uit andere disciplines: Garrett List voor muziek, Karin Vyncke, Pierre Droulers en Boris Charmatz voor dans en binnenkort ook met choreografe Louise Vanneste. Tijdens deze collaboraties groeide het verlangen naar een hechte performance woordenschat binnen een meer dramaturgische context. In 2013 omringde ze zich met een team van medewerkers: Ida De Vos (dans), Simon Siegmann (scenografie en lichtontwerp) en Olivier Renouf (geluids). Samen deden ze research en creëerden ze de performance J’ai toujours voulu rencontrer un volcan die in 2014 op het Kunstenfestivaldesarts werd getoond. Een landschap dat gaandeweg gekenmerkt wordt door gebeurtenissen met een sterk verhalende kracht. Een reis waarbij de ruimte die de kunstenaar en de toeschouwer delen zich opent en sluit aan de hand van licht, geluid, lichamelijkheid en materialiteit. In mei 2016 toonde Gwendoline Robin in het kader van het Kunstenfestivaldesarts de performance Cratère n°6899, de eerste fase van haar nieuw project A.G.U.A.Dit project integreert artistiek en wetenschappelijk onderzoek rond de relatie tussen aarde, water en het universum. In juli 2017 maakte Gwendoline Robin in samenwerking met de Franse choreografe Gaëlle Bourges tijdens het Festival aux Sujets à Vif op het Festival van Avignon het duet Incidence 1327. Gwendoline Robin geeft les aan de Academie voor Schone Kunsten van Doornik, aan ESA Le 75 en aan La Cambre in Brussel.

Back to top